Філософська виставка текстильних картин відомого в Європі квілтера Ірини Фоміної «Світове древо» | Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Всі матеріали на даному сайті призначені виключно для ознайомлення без цілей комерційного використання.
Розробка та супровід сайту: AnisLogo
Передрук публікацій дозволяється тільки при розміщенні прямого посилання на сайт https://www.cultura.kh.ua

Українська моваEnglish (UK)

Відділ дослідження та відродження декоративно-ужиткового мистецтва та виставкової діяльності

A+ R A-
Рейтинг статті:
( 2 шт. )

Філософська виставка текстильних картин відомого в Європі квілтера Ірини Фоміної «Світове древо»


altРозлогі дерева, що ваблять сховатися в тінистій прохолоді, танцюючі іспанці, «Біттлз», Стародавня Греція, Єгипет, Едіт Піаф, Венеція, пейзажі різних куточків планети: персональна виставка майстра художнього текстилю Ірини Фоміної «Arbor mundi»/«Світове древо» 14 жовтня 2014 року відкрилася в Обласному центрі культури і мистецтва. В експозиції – 21 картина. Роботи виконані в традиційних текстильних техніках, доповнених авторськими знахідками.

Ірина Фоміна – художник по текстилю, член Спілки дизайнерів України. У минулому математик, ось уже з десяток років вона вважається одним з найвідоміших українських квілтерів.

45 - ідеальний вік, щоб квілтером стати

alt«Так вийшло, що я пішла в декретну відпустку, а повертатися вже було нікуди, це були часи, коли роботу за фахом я знайти не могла, довелося сидіти вдома. Шила я завжди, скільки себе пам'ятаю, дітей обшивала і дуже любила цю справу. Спочатку пішла на курси швачок, після закінчення яких мені обіцяли працевлаштувати, але так і не працевлаштували. І раптом мені потрапила на очі книга про художній текстиль, я зацікавилася. Мені було вже 45, коли я почала шити текстильні панно. До речі, цього року у мене ювілей – рівно 10 років з моменту моєї першої виставки, і відбувалася вона, до речі, в цьому ж приміщенні, де й нинішня виставка», - розповідає Ірина Фоміна.

Майстер вважає, що 45 - це ідеальний вік для того, щоб розпочати займатися художнім текстилем, тому що це хобі дуже трудомістке, якщо у жінки маленькі діти, то на це просто не буде вистачати часу.

«Я можу по 16 годин на день працювати над картиною, і цей час пролітає дуже швидко. Хоча багато доводиться пороти, переробляти. Ось нещодавно я два тижні пролежала на підлозі, вручну зшиваючи деталі для панно, а коли повісила, подивилася, то виявилося, що зшито не так, довелося все розпорювати і перешивати заново. Мене чоловік мало не вбив, бо я пів-кімнати займала, і йому не було місця, - каже Ірина Фоміна. - Для жінки важлива підтримка сім'ї, щоб ті чоловіки з розумінням ставилися до того, що дружина надовго відірвана від сімейних справ. Зрозуміло, що в будь-якій справі є графомани, які готові виробляти тоннами непридатну продукцію, але якщо у людини є смак, здорова самооцінка і готовність багато працювати, то все вийде. У нашій справі важливо ще й спілкування з колегами, обмін знаннями, досвідом, щоб тримати ніс за вітром, бути в курсі нових трендів, постійно вдосконалюватися, інакше твоє мистецтво не буде затребуваним. Але для цього потрібно щодня по багато годин проводити за швейною машинкою. Це як Аліса в країні Чудес, пам'ятайте, бігти щосили, щоб залишитися на місці».

DSC 0149Обличчя України на європейському терені квілтингу

Ірина Фоміна - призер престижних міжнародних конкурсів і фестивалів. За останнє десятиліття брала участь у понад півсотні виставок, з них з десяток - персональних.
Нинішня виставка в Харкові «Arbor mundi»/«Світове древо» - частина великого персонального ретроспективного проекту, з величезним успіхом показаного у вересні цього року в рамках найбільшого європейського квілт-фестивалю Carrefour Patchwork Meeting в Ельзасі (Франція).

«Це найбільший фестиваль квілтингу в Європі, в рамках якого одночасно проходять від 20 до 40 виставок. Цього року було 39 експозицій. Мені надали приміщення для експозиції довжиною в 65 метрів, це вдвічі більше, ніж зазвичай надають авторам. Я - перший автор з України, якого запросили для участі, і третій за рахунком автор з СНД, причому, двоє до цього були з Россі, але це професійні художники, я ж не професійний художник, - розповідає сповнена натхнення після виставки у Франції Ірина Фоміна. - Надалі ця виставка поїде до Голландії, вже є домовленість, а тут лише третина цієї виставки».

DSC 0164Відхід від традиційних рамок - для пожвавлення картинки

Центральна робота харківської експозиції - чорно-біле дерево з безліччю гілок, листя і коріння. Воно створене у співавторстві з дочкою Ірини художницею Ольгою Кассанелі. Ольга намалювала ескіз, а Ірина перевела його в текстиль, доповнивши білий фон різними відтінками льону. Робота ніби розповідає про весь проект.

Це древо світової культури, оскільки на виставці можна побачити різноманітні роботи: тут і Іспанія з коридою і пекучими танцями, і Давня Греція, і Париж з Едіт Піаф, і Україна з вишивками, Галею, яка несе воду і Покровом Богородиці, що простягнула свій омофор над нашою землею, захищаючи від усіх бід і негараздів.

DSC 0190«На цьому панно ви бачите українську землю, звичайне небо, яким пливуть хмаринки і небо горнє, вище, розшите мереживом (ще я планую розшити його бісером). І ось Богородиця стоїть в зоні цього горішнього неба, намагаючись захистити нашу багатостраждальну землю, - пояснює автор свій задум. - Зображення дерева з корінням в багатьох культурах символізувало поєднання світу предків з горнім, вищим світом. Тому у мене тут дерево з корінням».

Цей проект для текстилю не зовсім звичайний, бо автор відійшла від традиційної форми укладання композиції в рамці полотна. Глядачі бачать ніби живе дерево на тлі стіни, під яким можна посидіти і відпочити. Тобто крім глибокого символічного значення це ще й цікаве для сучасного інтер'єру рішення.

«Ці роботи недешеві, крім того, вони для більшості з нас не звичні, адже текстильне панно - це річ інтерьероутворююча. Одна справа, купити маленьку картину, інша справа - панно метр на метр, яке буде в будь-якій кімнаті займати певне місце і створювати настрій. Тому мені цікавіше працювати з дизайнерами, тому що в цій техніці можна робити не тільки панно, але повністю комплексне рішення текстильного інтер'єру кімнати, квартири, будинку», - каже Ірина Фоміна.

DSC 0205Авторські техніки українського квілтеру: голота на вигадки хитра

Представлені на харківській виставці текстильні дерева - це початок нової серії. Поки в арсеналі у квілтера є олива як символ дерева життя, а також квітуча калина і калина з достигли ягідками (символ України). Будуть, ймовірно, ще й інші дерева, вже є ідеї. До речі, ідеї, як в будь-якому виді мистецтва, приходять з різних джерел. Одні роботи йдуть сюжетами зі снів, інші з'являються за іншим принципом - від бажання експериментувати з новими матеріалами.

DSC 0218«Галя», наприклад, з'явилася від ідеї зробити мережку на грубій мішковині, потім подумалося, куди ж її застосувати? Так, на землі. Вишита земля. А хто по землі йде? Ну, звичайно ж, Галя. І ось вона йде і несе воду, і ніс задирає. І все, що навколо неї, це все - ручна вишивка. Її я робила півроку, але обмірковувала роки три або чотири. І зараз я дивлюся, і думаю, що зробила б її вже інакше», - каже художниця.

Велика частина технік, які використовує Ірина, авторські. Але це, швидше, від того, що у нас в Україні індустрія аксесуарів для цього виду мистецтва не розвинена.

«Квилтинг дуже розвинений на заході, в Європі, але там він розвивається через індустрію, це ціла промисловість з величезним обігом, яка виробляє спеціальні матеріали, - розповідає Ірина. - Хочете відобразити сніг, будь ласка, купуйте спеціальний спрей або присипку, приклеїли, ось у вас і сніг. Або оплавлені кінці тканини, якими імітуються фактури дерева. У нас таких можливостей немає. У нас немає таких матеріалів, тому я виходжу з того, що є, я вигадую сама, як зробити ту чи іншу фактуру. Приміром, на цій оливі коріння і стовбур зроблені з тканини, яку я сама ткала на швейній машинці, це моє ноу-хау. Загалом, що називається, голота на вигадку хитра. Ось на одному з панно дама, яка перетворюється на птицю, їй хочеться полетіти. У неї сукня перетворюється на пір'я, потрібно було вигадати, як це зробити. Є інша жінка з крилами, там інші пір'я. Тобто потрібно індивідуально підбирати, що краще підійде».

Довідка. Арт-квілтинг - це вид текстильної техніки з широкими можливостями, в якому полотно доповнюється стьобаною (quilt - англ.) фактурою. Отриманий об'єм дає надзвичайні світлові і текстурні ефекти. Це напрямок художнього текстилю широко поширений на заході і набуває там значення самостійного виду образотворчого мистецтва.

Відео з заходу можна переглянути тут
____________________________________________________________________________
Час роботи виставки з 10.00 до 17.30, субота з 11.00-15.00
Адреса: г. Харьков, ул. Пушкінська, 62, виставковий зал 2-го поверху.
Довідки за тел .: (057) 700-35-79. E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду

Виставки

Немає звітів для показу

Сховати метелика