Як навчитися розуміти абстракціонізм? - пояснив В. Пухарев в рамках лекції з історії мистецтва | Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Всі матеріали на даному сайті призначені виключно для ознайомлення без цілей комерційного використання.
Розробка та супровід сайту: AnisLogo
Передрук публікацій дозволяється тільки при розміщенні прямого посилання на сайт https://www.cultura.kh.ua

Українська моваEnglish (UK)

Відділ сучасного мистецтва Галерея «Мистецтво Слобожанщини»

A+ R A-
Рейтинг статті:
( 6 шт. )

Як навчитися розуміти абстракціонізм? - пояснив В. Пухарев в рамках лекції з історії мистецтва

lekciya Vikentiya 3 5Лекція Вікентія Пухарева з історії мистецтва на тему «Абстракція в мистецтві ХХ століття» пройшла 23 липня 2013 в рамках виставки «Медова ілюзія» Ірини Зінік в галереї «Мистецтво Слобожанщини». Аспірант Харківської академії дизайну і мистецтв познайомив відвідувачів галереї з одним з ключових явищ в культурі ХХ століття - нефігуративним мистецтвом. Хто стояв біля витоків даних форм зображення? З яких причин абстракція стрімко набирала обертів на початку ХХ століття, і чому занепала в другій половині століття? Чи можна навчитися розуміти абстрактне мистецтво? Ці та багато інших питань підіймалися в рамках лекції.

lekciya Vikentiya 3 2Російські абстракціоністи - спадкоємці давніх іконописців?

Абстракція в станковому живописі - це явище ХХ століття. Незважаючи на те, що абстрактні зображення у вигляді орнаментів можна знайти, починаючи з зорі розвитку образотворчого мистецтва - періоду архаїки, абстракція, як форма передачі дійсності і мислення, характерна для сучасної культури. Існує дві поширені помилки, що стосуються абстракції. По-перше, багато хто вважає, що абстракція і сучасне мистецтво синонімічні. «Абстракція - це лише одна з багатьох граней мистецтва ХХ століття» - зазначає лектор. По-друге, існує точка зору, що абстракція - явище яке не характерне для нашої культури.

«Це одна з небагатьох форм образотворчого мистецтва, яка виникла на грунті Російської імперії і змогла успішно розвинутися тут до того моменту, доки радянська влада не вирішила викоренити будь-які форми інакомислення» - говорить Вікентій Пухарев.

Кінець ХIX - початок ХХ століття ознаменувалися великою кількістю як технічних, так і гуманітарних відкриттів. Активне розповсюдження отримала фотографія, яка стає альтернативою реалістичного живопису. Багато з модерністських художників більше не бачать необхідності фіксувати життя в тій формі, яка доступна для людського ока. Розвиваються дослідження в галузі психоаналізу, з'являються революційні напрямки у філософії та соціології, які природним чином вплинули на практичні та теоретичні пошуки художників. Багато художників починають займатися теорією мистецтва, пишуть статті, маніфести, очолюють дослідні інститути та лабораторії.

lekciya Vikentiya 3 4Абстракціонізм став відображенням історичних подій першої половини ХХ століття, як новітніх наукових досліджень (наприклад, вивчення меж людського пізнання і сприйняття), так і деструктивних наслідків військових і революційних дій. Абстракція в мистецтві набирає обертів саме в той момент, коли не вистачає традиційних прийомів зображення для вираження всіх трансформацій реальності.

«Формально абстракціонізм є новим етапом символізму. Про це свідчать широкі дослідження абстракціоністів у галузі вивчення символіки кольору. У прагненні до максимальної змістовності і рівню сили впливу, художники роблять відсилання до давньоруської іконопису, де кожен колір в певному положенні і поєднанні розповідав би історію світопорядку », - зазначив лектор.

Під враженням картини Моне, Кандінський зайнявся живописом у віці 30 років

Перша абстрактна картина була написана Василем Кандинським в 1909 році. В даний час вона знаходиться в Національному музеї Грузії. До мистецтва Кандинський прийшов у свідомому віці 30-ти років.

«Ймовірно, що основним поштовхом до занять живописом стала робота Клода Моне «Сноб сіна», побачена Кандинським на виставці французького мистецтва в Москві, - розповів Вікентій Пухарев. - Картина справила на його настільки сильне враження, що він відправився навчатися живопису за кордоном. На той момент центром мистецтва був Мюнхен. У 1900 році він вступає до Мюнхенсьої академії мистецтв, де навчався в майстерні у Франца фон Штука. Вже через рік Василь Кандинський очолив своє мистецьке об'єднання «Фаланга» і викладав у художній студії».

kandinskii lekciya Vikentiya 3Художник вчився і багато подорожував. Повернувшись до Росії, Кандинський потрапляє вже в іншу державу, і, незважаючи на те, що він був офіційно призначений почесним професором Московського університету, міг вільно займатися дослідницькою та творчою діяльністю, в 1921 році, виїхавши для організації виставки російських художників в Німеччину, до Росії він більше не повертається. Надалі художник бере участь у художніх процесах, будучи мешканцем Франції. Причини такого вибору очевидні - це перші нездорові прояви режимів, як на території Німеччини, так і на території Росії. Як безпосередній активний учасник художніх об'єднань під штампом «дегенеративного мистецтва», Василь Кандинський перебував у постійній небезпеці бути не тільки незрозумілим суспільством і державою, але і ними знищеним.

«Чорний квадрат» Малевича як відображення кризи реалістичного живопису

malevich kvadratt lekciya Vikentiya 3Абстрактне мистецтво є сукупністю багатьох напрямків і форм мистецтва. Дослідники включають в нього кубізм, супрематизм, лучізм, фовізм. Засновник супрематизму - Казимир Малевич - також відноситься до ряду художників абстракціоністів. Його пензлю належить одна з найбільш відомих робіт в світі - «Чорний квадрат». Це робота являє собою маніфест супрематизму в живописі, з одного боку, а з іншого, найбільш виразно і лаконічно відображає загальне відчуття людини-інтелектуала того часу.

«Розгубленості і безвихідь, що граничить з глухим кутом образотворчих шукань в області реалістичного живопису, зробили «Чорний квадрат» брендом мистецтва ХХ століття» - зазначив Вікентій Пухарев.

Казимир Малевич міцно закріпив своє ім'я в історії сучасної культури також завдяки теоретичним роботам в області мистецтва і філософії. Він був одним з небагатьох, хто зміг відносно безболісно адаптуватися і влитися в нові умови роботи в контексті соцреалізму.

Pollok lekciya Vikentiya 3Джексон Поллок довів: творчий процес буває цікавіше готової роботи

Багатьом художникам під час революційних змін довелося емігрувати до Америки, де розвинулося свій напрямок абстрактного мистецтва. Одним з найбільш відомих американських художників абстракціоністів є Джексон Поллок - лідер та ідеолог абстрактного експресіонізму. Його картини виходили далеко за межі картинної площини і меж сприйняття. Метод, яким працював Поллок (розбризкування фарби на поверхню полотна), дозволяв створювати ілюзію тривимірного простору в двомірній роботі. Він прямує шляхом відмови від формальних рамок картини, його обтяжували традиційні підходи та матеріали художників. Джексон Поллок ламав стереотипи і рамки дозволених художнику методів художнього вираження. Його пошуки в галузі образотворчого мистецтва можна вважати одними з перших перформансів. Художник отримав визнання за життя завдяки документальному фільму про його творчість, де процес створення полотна представлений яскравіше, ніж його результат. Поллок розвинув «мистецтво дії» у всіх фарбах.

Дизайн як утилітарне застосування абстракції для масового споживання

ikea lekciya Vikentiya 3Сприйняття абстракціонізму вимагає певної інтелектуальної підготовки і знань у галузі культури, якими володіють не всі. Ця особливість даної форми мистецтва привела її творців до необхідності утилітарного застосування абстракції. Дизайн став областю творчості, де абстракція змогла реалізуватися і розвинутися на рівні масового споживання. Технологічність форми виробів і прагнення до максимальної виразності при мінімальних засобах вираження в дизайні середини ХХ століття відповідали ідеям абстракціоністів.

Широке поширення такий дизайн отримав в Америці і Скандинавії. До сьогодні не втратили свою актуальність ряд принципів, форм і моделей, популярних на піку застосування абстракції в утилітарному користуванні.

«Спад популярності абстракціонізму пов'язаний з відновленням післявоєнної Європи і виникненням нових завдань у мистецтві. Мистецтво стає не стільки локальним маніфестом, скільки предметом міжнародної репрезентації», - підсумував Вікентій Пухарев.

lekciya Vikentiya 3 1Перекочувавши до Америки в роки другої світової війни, абстракціонізм поступово змінюється новою хвилею фігуративного мистецтва в Європі, про що свідчить Бієнале 1958 року в Венеції і виставка 1961 року в музеї МОМА в Нью-Йорку.

Нагадаємо, що лекції Вікентія Пухарева проходять в галереї «Мистецтво Слобожанщини» в рамках кожної нової виставки. Вже відбулися лекції на тему: «Творче об'єднання «Світ мистецтва» та «Минуле і сьогодення художньої школи Харкова». Наступна лекція пройде в рамках виставки живопису В'ячеслава Панова «Міський пейзаж».

Виставки

Prev Next

Персональна виставка графіки харківської художниці Одарки Воронової «Перевтілення»

  З 10 по 24 лютого 2018 року в художній галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва проходить...

Детальніше

Виставка сучасного українського іконопису

  З 19 січня по 3 лютого 2018 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва ...

Детальніше

Виставка художніх робіт «Різдвяний подарунок Слобожанщині»

  Виставка художніх робіт викладачів та учнів художнього відділення Первомайської дитячої школи мистецтв «Різдвяний подарунок Слобожанщині»   28 ...

Детальніше

Виставка живопису, графіки, скульптури сучасних художників «Образ дитини»

    З 7 по 23 грудня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва  експонується вист...

Детальніше

Збірна виставка робіт з валяння "Вовна сучасності. Нові реалії традицій"

  16 листопада 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття збі...

Детальніше

Персональна виставка графічних робіт і батика Алли Рукавіциної «Луной был полон сад»

  21 жовтня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональна вис...

Детальніше

Персональна виставка живопису та графіки харківського художника Сергія Грічанка «My dream Israel»

26 жовтня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональна виставка...

Детальніше

Персональна виставка батику та художніх робіт Наталії Владимирової «Декоративна Україна»

      З 14 по 30 вересня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтв...

Детальніше

Фотовиставка переможців конкурсу «5-та стіна. Театри Харківщини»

23 серпня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося урочисте відкриття фо...

Детальніше

Персональна виставка живопису Юрія Кузнєцова «За покликом пензля»

4 серпня 2017 року у галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персонал...

Детальніше

Персональна виставка акварелі Ольги Бабіч «Увертюра»

6 липня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття персональної ...

Детальніше

Виставка дитячих малюнків учнів шкіл Харкова і Харківської області «Оберігаємо життя!»

  15 червня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття вистав...

Детальніше

Підсумкова обласна виставка художніх робіт «Надія Слобожанщини»

25 травня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрито Підсумков...

Детальніше

VII виставка студентів і викладачів Харківського художнього училища «Дарую майстерність»

27 квітня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася VII виставка студе...

Детальніше

Виставка художніх робіт «Мить»

 6 квітня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва розпочала експ...

Детальніше

Міжнародна виставка китайського живопису «Мистецтво Чжень Шань Жень»

16 березня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася Міжнар...

Детальніше

Виставка художніх робіт (гобелен, живопис) Антоніни Анорічевої-Єрьомки «Українська рапсодія»

23 лютого 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась персона...

Детальніше

Персональна фотовиставка жіночого портрета Валентини Хруслової «Чарівна і загадкова»

2 лютого 2017 року галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональн...

Детальніше

Обласна виставка кераміки та художніх робіт «Різдвяний подарунок Слобожанщині»

    12 січня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась  О...

Детальніше

Х підсумкова фотовиставка Обласної громадської організації «Харківський фотоклуб» «FOCUSники»

  22 грудня 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась 10...

Детальніше

Виставка за результатами міжнародного конкурсу ім. Зінаїди Серебрякової

  Виставка за результатами міжнародного конкурсу ім. Зінаїди Серебрякової «НЮ. Живопис. Графіка. Скульптура»   1 грудня 2016 року в галереї «Мист...

Детальніше

Персональна виставка гобеленів Олега Слєпцова «Архітектурний пейзаж»

10 листопада 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулось від...

Детальніше

Виставка Анатолія Мороза (Архімандрита Миколая) «Тут і зараз»

  20 жовтня 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась пе...

Детальніше

Виставка живопису Марка Константинопольського «Етюдні переспіви»

  29 вересня 2016 року в стінах мистецької галереї «Мистецтво Слобожанщини» відкрилась персональна виставка живопису харківського художника Марка К...

Детальніше

Виставка Харитона Думбур, Олени Думбур і Олександра Петрова «Слобожанська Меотида»

      8 вересня 2016 року в стінах художньої галереї «Мистецтво Слобожанщини» відбулося відкриття виставки харківських художників - живописця Хар...

Детальніше
Сховати метелика