«Забобони - це основна перешкода
для насолоди художніми
творіннями» (Ернст Гомбріх)
Про те, як розуміти мистецтво цілісно і системно, розповів мистецтвознавець Олег Коваль. Цикл його лекцій про історію мистецтва в галереї «Мистецтво Слобожанщини» 22 листопада 2013 відкрила тема «Мислити про історію мистецтва: Ернст Гомбріх».
«Мистецтву в його антропологічно - філософському зрізі досі приділяється мало уваги, тому що багато з дослідників вважають, що часу для його системного вивчення немає, або воно просто ще не прийшов, - говорить лектор. - Ми не випадково починаємо цей цикл лекцій зі знайомства з Ернстом Гомбріхом. По-перше, він є автором загального керівництва з історії мистецтва (книга «Історія мистецтва»), яке вперше було видано в 50 -х роках ХХ століття і досі перевидається величезними тиражами, по-друге, їм було піднято ряд справді важливих для розуміння мистецтва проблем, таких як психологія зорового сприйняття, тлумачення художньої форми».
Дослідження історика мистецтва Ернста Гомбріха зробили доступним для широкої аудиторії нове розуміння історії мистецтва. Його методологія базувалася на акцентуванні уваги не стільки на стильових особливостях художніх робіт, скільки на взаємозв'язках візуального світу епохи з загальнокультурними явищами. Історія мистецтва, таким чином, відіграє роль сполучної ланки для розуміння життя культурного, соціального, економічного. Її можна назвати візуалізованою громадської совістю епохи.
Запорукою популярності праць Ернста Губріха серед широкої аудиторії є відсутність специфічних термінів, він свідомо намагався писати звичайною мовою, щоб бути зрозумілим і доступним всім поколінням з будь-яким рівнем підготовки. Він вважав зарозумілістю прагнення авторів використовувати занадто складні терміни, які не сприяють просвіті тих, хто дійсно цього потребує.
Ернст Гомбріх прагнув по-новому показати для читача добре знайомі творіння великих художників, оскільки він був переконаний, що дійсно великі твори стають об'єктами широкого тиражування, любимими і впізнаваними по всьому світу. Його метод є сходами для розуміння інших творів, аналіз яких базується на підготовленій ним теоретичній базі. У цьому процесі основою стало роз'яснення намірів художника, виключаючи захоплений опис, яким часто зловживають класичні мистецтвознавці, а також пошук базових структур, які є основою художнього творіння. Дослідник постійно проводить провідні ниті для читача, співвідносячи різні твори, з яких складається тканина історії , при цьому відмовляючись від каталогізації та шаблонності.
Таким чином, була створена нова призма для бачення і розуміння образотворчого мистецтва, де категорії краси, майстерності, гармонії знайшли нові грані.
«Немає більшого перешкоди для насолоди великими художніми творіннями, ніж наша неготовність відмовитися від забобонів. Картина, що зображає звичний мотив у незвичній манері, нерідко засуджується як «неправдоподібна», - зазначає у своїй книзі «Історія мистецтва» Ернст Гомбріх.
Чим вище здатність глядача до сприйняття, чим менше кордонів і постулатів він виробив у собі, тим більший рівень насолоди він здатний отримати від мистецтва, що , в кінцевому рахунку, є основною метою, принаймні, для мистецтва до епохи постмодерну.
«Ернст Гомбріх з обережністю ставився до сучасного мистецтва, базуючись на класичних зразках. Однак, варто відзначити, що він стосувався в своїх працях розгляду реклами, кіно-пластики ще задовго до видання досліджень, які сьогодні вважаються класикою теорії сучасного мистецтва, наприклад, «Відкритий твір» Умберто Еко, - зазначає Олег Коваль, - Гомбріх не дає ні одного аналізу твору в класичному розумінні, він вибудовує сходи для досягнення високого рівня мислення, в результаті чого вироблення власного ставлення до тих чи інших речей стає нормою. Пізнавати мистецтво можна нескінченно, в ньому завжди відкривається щось нове, те, що розкриває перед глядачем світ у всіх його проявах. Способів для цього пізнання існує безліч, методологія Ернста Гумбріха - це одна з можливих стратегій його осягнення».
Нагадаємо, що цикл лекцій про історію мистецтва Олега Коваля передбачає проведення зустрічей в рамках кожної нової виставки галереї «Мистецтво Слобожанщини». Наступна лекція запланована на 13 грудня о 17.00. Тема: «Розуміюче мистецтвознавство Михайла Алпатова».