Харьковский областной организационно-методический центр культуры и искусства

logo ms ukr

КРОКОВЕЄ КОЛО для дітей та молоді 2019 р.

 

Основні культурно-мистецькі заходи КЗ «Обласний організаційно-методичний центр культури та мистецтва» на  2019 рік

ТРАДИЦІЙНА КУЛЬТУРА В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ: ЗБЕРЕЖЕННЯ АВТЕНТИЧНОСТІ ТА РОЗВИТОК КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ

Традиційна культура європейських країн

New in the Virtual Gallery

Новая фотогалерея Центра

New Video

View Video

Upcoming Events

No events

Calendar of Events

May 2019
M T W T F S S
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

All material on this site is intended solely for review purposes without commercial use. Created by: AnisLogo
Reprint articles permitted only when placing direct links https://www.cultura.kh.ua

Українська моваРусский языкEnglish (UK)

Department of Modern Art Gallery "Art Slobozhanshchina"

A+ R A-
Article rating:
( 1 Vote )

Культурні витоки української жіночності шукали відвідувачки жіночого клубу

E-mail Print

Antonina Demidova 30 квітня в галереї «Мистецтво Слобожанщини» обласного центру культури і мистецтва пройшла зустріч у рамках засідання Жіночого клубу (ведуча - психолог Антоніна Демидова). Бесіда була присвячена темі зміни традиційних уявлень про роль жінки і її призначення крізь призму культурних трансформацій.

«Для того щоб оволодіти мистецтвом бути справжньою жінкою, необхідно знати, які повинні бути орієнтири, - зазначила ведуча психолог Антоніна Демидова. - Щоб зрозуміти, якими природні завдання представниць жіночої статі, на чому грунтується і що з себе представляє традиційна українська жіночність, потрібно розуміти, в чому полягало щастя жінки в історичному минулому і як воно змінилося сьогодні під впливом прогресу і емансипації, з чим пов'язані зміни в уявленні про роль жінки в сучасному суспільстві ».

Козак куди хоче, туди і скаче

Якщо звернутися до історії, то стануть зрозумілими багато сформовані століттями мотиви поведінки чоловіків і жінок у сім'ї. Наприклад, козакам у Запорізькій Січі під страхом смертної кари заборонялося приводити жінок. Крім того, запорожці вважали небажаним для козака одружитися в молоді літа. В основі цих звичаїв було, по-перше, бажання мати регулярне військо з високою бойовою готовністю. Це досягалося за рахунок відречення запорожців від сімей, жінок взагалі і концентрації всіх своїх розумових і фізичних сил на військовій справі. По-друге, у козака була дуже небезпечна життя, йому постійно загрожувала смерть, мати дружину і дітей за таких обставин значило свідомо прирікати їх на вдівство і сирітство.

На одному із запорізьких прапорів був зображений козак на коні і напис: «Козак куди хоче, туди і скаче, ніхто за ним не заплаче». Але ж у кожного козака була мати, сестри, кохані, наречені, були й дружини з дітьми. І плакали, відправляючи козаків на Січ, у похід, чекали роками їх повернення, вели без чоловіків домашнє господарство, ростили і виховували синів, і знову їх проводжали услід за батьками ...DSC 0164

Знаменита пісня «Реве та стогне Дніпр широкий ...» - це початок балади Тараса Шевченка «Причинна» про страшну трагедію. Втративши надію дочекатися повернення козака, дівчина в тузі вмирає, а козак, повернувшись, з горя кінчає життя самогубством. Ми захоплюємося любов'ю Ромео і Джульєтти і не знаємо, що маємо в українській народній творчості і в творах наших поетів неперевершені шедеври такої про кохання. Або візьмемо вірш того ж Шевченка «Тополя» про дівчину, яка від марного очікування свого улюбленого перетворилася в тополю:

Таку пісню чорнобріва

У степу заспівала.

Зілля діва наробіла -

Тополов стала.

Не повернулися додому,

Чи не діждала парі;

Тонка-тонка та висока -

До самої хмари ...

Тема розлуки козака з дівчиною знайшла відображення також у народного живопису, у вишивках.

DSC 0202Тут дівчина першою сватається до хлопця

Так чи інакше, така частка сприяла формуванню в українській жінці незалежного характеру, високого авторитету та поваги в сім'ї. Як істинні лицарі, козаки показували свою хоробрість і силу на полі бою і в походах, а от удома всю владу віддавали жінкам.

«Наскільки пам'ятаю сама і знаю з переказів, у нашому роду панував матріархат, - каже Антоніна Демидова. - Коли щось запитували в мого батька, він говорив: «Запитайте у матері. Як вона скаже, так і буде! ».

На незалежні риси характеру української жінки звернув увагу французький інженер і військовий картограф Боплан, який у середині 17-го століття перебував на польській службі на території України. У своїй книзі «Опис України» він пише: «Тут, на відміну від звичаїв і традицій інших народів, дівчина першою сватається до молодого людини, якого собі вибрала. Їх традиційний і незламний звичай майже завжди дівчині в цьому допомагає, і вона більше може домогтися успіху, ніж хлопець, якби наважився першим свататися до обраної дівчини. Ось як це виглядає. Закохана дівчина йде в будинок молодої людини, якого любить, у той час, коли сподівається застати вдома батька, матір і свого судженого. На порозі вітається словами: «Допомагай Бог», що є звичайним їх привітанням, коли заходиш в чийсь будинок. Увійшовши до будинку, дівчина береться вихваляти того, хто припав їй до серця ...: «Бачу з твого обличчя, що ти людина хороша, будеш дбайливим і любити свою дружину. Сподіваюся, що з тебе вийде добрий господар. Ці твої гарні якості змушують мене схилені пробачити взяти мене в дружини ». Промовивши це, вона звертається з подібними словами до батька й матері хлопця, покірно попросивши згоди на їхній шлюб. А якщо ж отримає відмову або відмовку, нібито хлопець ще молодий і не готовий до одруження, то дівчина відповідає, що не залишить їх будинку, поки він не одружиться і не візьме її собі за дружину. А коли сказав таке, дівчина вперто стоїть на своєму і не виходить з кімнати, поки не отримає того, що вимагає. Через кілька тижнів батьки змушені не тільки погодитись, але і переконувати сина, щоб той уважніше придивлявся до дівчини, як до своєї майбутньої дружини. А молода людина, бачачи, як завзято дівчина бажає йому добра, тепер починає дивитися на неї як на свою майбутню володарку. Наполегливо просить у батьків дозволу її любити. Ось як закохані дівчата в цьому краї влаштовують свою долю, змушуючи батьків і судженого виконати своє бажання ... Звичай, який описав, водиться тільки між людьми рівного становища, оскільки в цьому краї всі селяни однаково багаті, і немає великої різниці в їх стані ».

За рівноправність жінки не боролися, воно у них і так булоDSC 0206

Про відносну незалежність української жінки і повазі до неї в козацькі часи свідчить її висока освіченість. Павло Халебський в 1654 році записав: «Від міста Рашкова і по всій землі козаків ми помітили прекрасну рису, що розпалила наш подив: усі вони, за винятком небагатьох, навіть більшість їх дружин і дочок, уміють читати і знають порядок церковних служб і церковні співи ... ».

Як свідчать джерела, в козацькі часи (XVI-XVII ст.) Незалежності українській жінці-шляхтічке могла позаздрити дворянка будь-якої європейської країни, бо вона була рівноправною з чоловіком, мала такі ж громадянські права, особисту незалежність, як її чоловік-шляхтич. Жінки були членами церковних братств, засновували школи, монастирі, богадільні, служили в армії (!), Виховували дітей, самі розпоряджалися своїм майном, управляли їм, розривали шлюб.

Почуття гідності та поваги, що оточували українську жінку в ті часи, сприяли тому, що вона підносилася до високого розуміння інтересів народу і Вітчизни. Високий рівень землеробства в поєднанні з працьовитістю і душевною красою української жінки перетворив її на золоторукую господиню-чарівницю. Ця риса жінки з давніх часів вважалася в Україні провідною у визначенні її достоїнств. Ось як співається в одній з колядок:

У нашого хазяїна хороша жона:

Раненько встає, по двору походжає,

По двору ходити, як зоря сходити,

За дрова Пішла - золото внесла,

За воду Пішла - мед-вина внесла,

У світлоньку ввійшла - все панове встало,

Всі панове встало, шапочку ізняло.

Один каже: - Царівна увійшла,

Другий каже: - Королівна увійшла,

А Третій каже: - Це не Царівна и НЕ королівна,

Це бо жона пана хазяїна.

У чарівному світі, який створювала в сім'ї українська жінка-мати, брали свій початок ідеали народної педагогіки, в основі яких було виховання любові до праці і почуття людської гідності. У хлопчика, майбутнього козака, виховання цих рис, а також таких, як відвага, самовідданість, відбувалося на гуманістичній грунті, яка закладалася матір'ю, в тому числі за допомогою пісні та естетичного змісту побуту.

DSC 0151Жінка як і раніше тримає побут, а козаки не воюють

З часів козацтва минуло більше двох сторіч. За цей час доля української жінки пройшла тяжкі випробування: кріпацтво, війни, голод, репресії ... Але не втратила вона такі риси духовної краси, як доброта, милосердя, щедрість, вірність, працьовитість, дотепність, веселість, співучість. Придивіться уважніше до будь-якій дівчині або жінці.

Але чим же відрізняється сучасна українська сім'я від сім'ї часів козацтва?

«Напевно, основа криється в обопільному повазі і страху втратити кохану людину, - вважає Антоніна Демидова. - Українська жінка, як і колись, готова нести на собі весь побут, але зараз чоловіки в більшості своїй живуть мирно, без війни, від чого потенціал чоловічої сили не реалізується і, напевно, завдання жінки показати своєму коханому його потрібність. Логічно припустити, що в затишку і світі людина відчуває себе щасливо і, звичайно ж, бажання йти або вести себе негативно не виникатиме. А жіночі бажання піклуватися і створювати затишок будуть рости і міцніти, якщо вона буде бачити поряд з собою надійного, люблячого людину, якій можна довіряти і покластися на нього. Таке обопільне повагу і глибину відносин легко припустити на словах, на практиці ж існує безліч розбіжностей ».

Аналіз та методи подолання проблем для досягнення гармонії в сім'ї і обговорювалися в жіночому клубі. Крім того, учасниці задавали особисті питання, з якими стикається більшість сучасних жінок, які опинилися відірваними від споконвічних традицій.

Довідка. Антоніна Демидова - дипломований психолог. Працює в напрямку гештальт-терапії, проводить приватні консультації, автор і ведуча тренінгу «Бути жінкою - мистецтво».

 

e-max.it: your social media marketing partner

Exhibitions

Prev Next

Персональна виставка графіки харківської художниці Одарки Воронової «Перевтілення»

  З 10 по 24 лютого 2018 року в художній галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва проходить...

Read more

Виставка сучасного українського іконопису

  З 19 січня по 3 лютого 2018 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва ...

Read more

Виставка художніх робіт «Різдвяний подарунок Слобожанщині»

  Виставка художніх робіт викладачів та учнів художнього відділення Первомайської дитячої школи мистецтв «Різдвяний подарунок Слобожанщині»   28 ...

Read more

Виставка живопису, графіки, скульптури сучасних художників «Образ дитини»

    З 7 по 23 грудня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва  експонується вист...

Read more

Збірна виставка робіт з валяння "Вовна сучасності. Нові реалії традицій"

  16 листопада 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття збі...

Read more

Персональна виставка графічних робіт і батика Алли Рукавіциної «Луной был полон сад»

  21 жовтня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональна вис...

Read more

Персональна виставка живопису та графіки харківського художника Сергія Грічанка «My dream Israel»

26 жовтня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональна виставка...

Read more

Персональна виставка батику та художніх робіт Наталії Владимирової «Декоративна Україна»

      З 14 по 30 вересня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтв...

Read more

Фотовиставка переможців конкурсу «5-та стіна. Театри Харківщини»

23 серпня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося урочисте відкриття фо...

Read more

Персональна виставка живопису Юрія Кузнєцова «За покликом пензля»

4 серпня 2017 року у галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персонал...

Read more

Персональна виставка акварелі Ольги Бабіч «Увертюра»

6 липня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття персональної ...

Read more

Виставка дитячих малюнків учнів шкіл Харкова і Харківської області «Оберігаємо життя!»

  15 червня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття вистав...

Read more

Підсумкова обласна виставка художніх робіт «Надія Слобожанщини»

25 травня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрито Підсумков...

Read more

VII виставка студентів і викладачів Харківського художнього училища «Дарую майстерність»

27 квітня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася VII виставка студе...

Read more

Виставка художніх робіт «Мить»

 6 квітня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва розпочала експ...

Read more

Міжнародна виставка китайського живопису «Мистецтво Чжень Шань Жень»

16 березня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася Міжнар...

Read more

Виставка художніх робіт (гобелен, живопис) Антоніни Анорічевої-Єрьомки «Українська рапсодія»

23 лютого 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась персона...

Read more

Персональна фотовиставка жіночого портрета Валентини Хруслової «Чарівна і загадкова»

2 лютого 2017 року галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональн...

Read more

Обласна виставка кераміки та художніх робіт «Різдвяний подарунок Слобожанщині»

    12 січня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась  О...

Read more

Х підсумкова фотовиставка Обласної громадської організації «Харківський фотоклуб» «FOCUSники»

  22 грудня 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась 10...

Read more

Виставка за результатами міжнародного конкурсу ім. Зінаїди Серебрякової

  Виставка за результатами міжнародного конкурсу ім. Зінаїди Серебрякової «НЮ. Живопис. Графіка. Скульптура»   1 грудня 2016 року в галереї «Мист...

Read more

Персональна виставка гобеленів Олега Слєпцова «Архітектурний пейзаж»

10 листопада 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулось від...

Read more

Виставка Анатолія Мороза (Архімандрита Миколая) «Тут і зараз»

  20 жовтня 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась пе...

Read more

Виставка живопису Марка Константинопольського «Етюдні переспіви»

  29 вересня 2016 року в стінах мистецької галереї «Мистецтво Слобожанщини» відкрилась персональна виставка живопису харківського художника Марка К...

Read more

Виставка Харитона Думбур, Олени Думбур і Олександра Петрова «Слобожанська Меотида»

      8 вересня 2016 року в стінах художньої галереї «Мистецтво Слобожанщини» відбулося відкриття виставки харківських художників - живописця Хар...

Read more