Чи можливо сьогодні розуміння мистецтва як процесу прямолінійного розвитку: думка мистецтвознавця | The Regional Organizing and Methodic Center of Culture and Arts

Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

All material on this site is intended solely for review purposes without commercial use. Created by: AnisLogo
Reprint articles permitted only when placing direct links https://www.cultura.kh.ua

Українська моваEnglish (UK)

Department of Modern Art Gallery "Art Slobozhanshchina"

A+ R A-
Article rating:
( 2 Votes )

Чи можливо сьогодні розуміння мистецтва як процесу прямолінійного розвитку: думка мистецтвознавця

лекция Олега КоваляПро першу мистецтвознавчу матрицю і її вплив на становлення всієї системи історії мистецтва розповів культуролог і мистецтвознавець Олег Коваль. Його лекція «Слідами Вазарі: чи можливі сьогодні «Життєписи художників»? пройшла в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного центру культури і мистецтва 10 січня 2014 року.

Процеси секуляризації (зменшення ролі релігії у свідомості людей), а, як наслідок, сплеск нових парадигм у науковому, соціальному, художньому житті характеризують епоху Ренесансу. Образотворче мистецтво цього часу завдяки комплексу загальних культурних трансформацій досягає найвищого рівня , як з точки зору змісту, так і з точки зору форми. Після піку розвитку поступово прийшов спад, який ознаменував втрату ренесансної гармонії між тілесним і духовним началом, котрий був названий маньеризмом. Дані процеси вимагали фіксації і пояснення. Першою людиною, яка взялася за заповнення прогалин в теоретичній стороні естетичної життя епохи Відродження став «універсальний» преставник свого часу: художник, зодчий, письменник - Джорджо Вазарі. Маньеризм став родючим грунтом для його літературної праці, яка була спрямована на боротьбу з кризою гуманізму.

Giorgio Vasari - Persues and Andromeda1. Про предмет дослідження класичної історії мистецтва

«Безумовно, особистість і літературна творчість Джорджо Вазарі справили величезний вплив на те, що ми сьогодні називаємо історією мистецтв. Можна по-різному ставитися до нього як до художника, архітектора, але головною справою життя Вазарі стало творче критичне осмислення італійського мистецтва в період з ХII по ХV ст. Фігура Джорджо Вазарі зручна для розгляду в контексті наших лекцій про різні методології і парадигми в контексті розгляду історії мистецтва не тільки тому, що він є зачинателем такої науки, як історія мистецтва, а й тому, що з його книги «Життєписи найбільш видатних живописців, скульпторів і зодчих» стає зрозуміло, що є предмет історії мистецтва. Це, звичайно, не біографії художників , як заявлено в назві книги, головним тут стає критичне осмислення стилю як основної категорії історії мистецтв. Величезну роль в роздумах Вазарі грає прославляння художника. Перед нами стоїть питання, наскільки життєздатний запропонований Вазарі метод і чи зміг він запропонувати ідеальну матрицю історико- мистецтвознавчого дослідження, яку можна використовувати і сьогодні», - говорить лектор Олег Коваль.

Вазарі підняв і систематизував величезний пласт інформації про художників Відродження (термін «Відродження» вперше був вжитий ним у контексті ставлення до античного мистецтва). Їм були підняті питання стилю, форми, внутрішнього малюнку, самовдосконалення художника та авторської саморефлексії на тлі культурної традиції. Сучасна історія мистецтва продовжує базуватися на цих питаннях , розставляючи акценти на актуальні сьогодні проблеми.

Дж. Вазари2. Про метод дослідження і викладу Дж. Вазарі

Особливий інтерес в зародженій Вазарі історії мистецтва становить те, що ним вперше критик, історик мистецтва потіснив живописця. Таким чином, відсторонений від особистості художника аналіз стилю є для нього першорядним.

«Важливим є те , що Вазарі не тільки чудовий критик та історик мистецтва. Його талант знаходить своє відображення також і в літературній сфері. Він писав живою італійською мовою в літературному жанрі новели, в якому, слід зазначити, писали небагато, хіба що свого часу Боккаччо. Вазарі відштовхувався саме від літературного образу оповідання, вводячи іноді фантастичні, вигадані повороти сюжетів «Життєписів», - зазначає Олег Коваль. - Визначально те, що Вазарі адресує цю книгу не просто читачеві, і не просто майбутньому критику, мистецтвознавцю або історику мистецтва, він направляє її художнику з метою самовдосконалення, оскільки головним на той період ставиться питання зразка і зразкової творчості. В основу трактування історії мистецтва по Вазарі лягає спільність процесів росту і розвитку, так само як і розвитку живих організмів. Цей метод залишався актуальним не тільки в XV- XVI століттях, але і в наступних, аж до початку ХХ століття».

Флорентійцем Вазарі був усвідомлений розвиток мистецтва як прямолінійного процесу з відповідними стадіями дитинства, змужніння, зрілості, вмирання, що задовго передбачило класичну схему, запропоновану вже в ХХ столітті Освальдом Шпенглером щодо культури. Шпенглер використовує схожі з Вазарі принципи і категорії, їм був виділений період зародження культури, стадія ранньої культури , високої, стадія старіння і загибелі культури. Категорію стилю Дж. Вазарі за схожим принципом розділив на «низький», «середній» і «високий» стиль, при цьому такий поділ переважно не носив оцінночний характер, це була, швидше, констатація стадій еволюції розвитку даного явища, діагностика .

Микеланджелло Буонарроти 3. Схема «Життєписів»

«Схема «Життєписів» відносно лаконічна і проста. Спочатку йде певна сентенція, яка проголошує пафос художньої творчості, далі йде власне життєпис художника з повним, максимально докладним переліком його робіт, і закінчується все пафосним твердженням, яке, так чи інакше, показує художника в його певній іпостасі: проникливість або лукавство, вміння зібрати волю і направити її в художню творчість або достатньо легковажне ставлення . У всякому разі, Вазарі показує тут новеллистичну схему, яка повторилася в його більш ніж 170 життєписах . Сполучною ниткою твору, що складається з різних новел, стала категорія стилю. Що ж Вазарі мав на увазі під стилем? Це нюанси творчості, не тільки зримі прикмети, які Вазарі відзначає в способі побудови композиції, підборі предметів, фігуративних рішеннях, колірних градаціях , але і вишуканий, на його думку, особливий підхід художника, що виражається за допомогою кольору, світла і лінії. На думку Вазарі, вершиною стилю є якість малюнка і тут він віддає пальму першості своєму вчителю Мікеланджело», - говорить мистецтвознавець.

Олег КовальДаючи відповідь на запитання, що було винесене в позначену тему лекції («Слідами Вазарі : чи можливі сьогодні «Життєписи художників»?), Олег Коваль однозначно відповів: «Ні». У подібному вигляді і за схожими принципами скласти сьогодні життєпису митців неможливо, оскільки змінився сам контекст сприйняття мистецтва і, що важливо, загублений предмет твори та історії мистецтва в класичних формах , які так чи інакше ще зберігалися аж до початку ХХ століття. Критерії аналізу, застосовані Вазарі , на сьогоднішній день практично неможливо використовувати для ситуації в галузі сучасного мистецтва, особливо якщо воно синонімічно актуальному, а не сучасному в контексті своєї синхронії теперішнього часу.

Актуальність використання методу Вазарі лежить в адекватності інтерпретації та вихвалянні праці живописця як особливого способу розуміння та сприйняття світу.

Нагадаємо, що лекції мистецтвознавця Олега Володимировича Коваля в галереї «Мистецтво Слобажанщіні» про історію мистецтва є регулярними. Слідкуйте за анонсами!

Презентація лекції

Exhibitions

Prev Next

Персональна виставка графіки харківської художниці Одарки Воронової «Перевтілення»

  З 10 по 24 лютого 2018 року в художній галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва проходить...

Read more

Виставка сучасного українського іконопису

  З 19 січня по 3 лютого 2018 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва ...

Read more

Виставка художніх робіт «Різдвяний подарунок Слобожанщині»

  Виставка художніх робіт викладачів та учнів художнього відділення Первомайської дитячої школи мистецтв «Різдвяний подарунок Слобожанщині»   28 ...

Read more

Виставка живопису, графіки, скульптури сучасних художників «Образ дитини»

    З 7 по 23 грудня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва  експонується вист...

Read more

Збірна виставка робіт з валяння "Вовна сучасності. Нові реалії традицій"

  16 листопада 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття збі...

Read more

Персональна виставка графічних робіт і батика Алли Рукавіциної «Луной был полон сад»

  21 жовтня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональна вис...

Read more

Персональна виставка живопису та графіки харківського художника Сергія Грічанка «My dream Israel»

26 жовтня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональна виставка...

Read more

Персональна виставка батику та художніх робіт Наталії Владимирової «Декоративна Україна»

      З 14 по 30 вересня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтв...

Read more

Фотовиставка переможців конкурсу «5-та стіна. Театри Харківщини»

23 серпня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося урочисте відкриття фо...

Read more

Персональна виставка живопису Юрія Кузнєцова «За покликом пензля»

4 серпня 2017 року у галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персонал...

Read more

Персональна виставка акварелі Ольги Бабіч «Увертюра»

6 липня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття персональної ...

Read more

Виставка дитячих малюнків учнів шкіл Харкова і Харківської області «Оберігаємо життя!»

  15 червня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття вистав...

Read more

Підсумкова обласна виставка художніх робіт «Надія Слобожанщини»

25 травня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрито Підсумков...

Read more

VII виставка студентів і викладачів Харківського художнього училища «Дарую майстерність»

27 квітня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася VII виставка студе...

Read more

Виставка художніх робіт «Мить»

 6 квітня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва розпочала експ...

Read more

Міжнародна виставка китайського живопису «Мистецтво Чжень Шань Жень»

16 березня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася Міжнар...

Read more

Виставка художніх робіт (гобелен, живопис) Антоніни Анорічевої-Єрьомки «Українська рапсодія»

23 лютого 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась персона...

Read more

Персональна фотовиставка жіночого портрета Валентини Хруслової «Чарівна і загадкова»

2 лютого 2017 року галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональн...

Read more

Обласна виставка кераміки та художніх робіт «Різдвяний подарунок Слобожанщині»

    12 січня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась  О...

Read more

Х підсумкова фотовиставка Обласної громадської організації «Харківський фотоклуб» «FOCUSники»

  22 грудня 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась 10...

Read more

Виставка за результатами міжнародного конкурсу ім. Зінаїди Серебрякової

  Виставка за результатами міжнародного конкурсу ім. Зінаїди Серебрякової «НЮ. Живопис. Графіка. Скульптура»   1 грудня 2016 року в галереї «Мист...

Read more

Персональна виставка гобеленів Олега Слєпцова «Архітектурний пейзаж»

10 листопада 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулось від...

Read more

Виставка Анатолія Мороза (Архімандрита Миколая) «Тут і зараз»

  20 жовтня 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась пе...

Read more

Виставка живопису Марка Константинопольського «Етюдні переспіви»

  29 вересня 2016 року в стінах мистецької галереї «Мистецтво Слобожанщини» відкрилась персональна виставка живопису харківського художника Марка К...

Read more

Виставка Харитона Думбур, Олени Думбур і Олександра Петрова «Слобожанська Меотида»

      8 вересня 2016 року в стінах художньої галереї «Мистецтво Слобожанщини» відбулося відкриття виставки харківських художників - живописця Хар...

Read more
Сховати метелика