foto


foto 61002, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська 62 foto +380 (57) 700-26-62  foto [email protected] foto www.cultura.kh.ua


Article rating:
( 6 Votes )

Початок ери, середньовіччя або наші дні - люди ті ж: післямова до перегляду фільму

Thursday, February 06, 2014 Comments: 0

Мельница и крестСимбіоз живопису та кінематографа постав перед глядачами в галереї «Мистецтво Слобожанщини» 28 січня 2014 року. Життя і рух в статичні персонажі картини Пітера Брейгеля-старшого «Шлях на Голгофу» вдихнув польський режисер Лех Маєвський у своєму фільмі «Млин і хрест » (2011 р.). Глядачі спробували розібратися, що це: експеримент з різними видами мистецтва або вiдтворення сучасності в середньовічних декораціях?

Метафоричність і символічність - це те, що характеризує фламандську живопис XV- XVI століть. Пітер Брейгель-старший продовжував у творчості лінію Ієроніма Босха. Гротескність фігур, складність композиційного рішення, відсилання до біблійних сюжетів і, перш за все, соціально критична складова стали сполучними ланками між великими майстрами Північного Відродження.

Мельница и крестОсновою сюжетної лінії фільму Леха Маєвськи стала одна з найбільш відомих робіт Пітера Брейгеля «Шлях на Голгофу» (1564). Умовне співавторство художника і режисера створює відчуття циклічності і вічності базових сюжетних ліній та постійності людської натури. Змінюються декорації в залежності від часу і культури, а людська суть і поведінка залишаються майже незмінними. Брейгель створив чудову інтерпретацію добре відомих подій, які стали умовною точкою відліку європейської цивілізації, - розп'яття Ісуса Христа. Доля Людини, яка віддала своє життя за порятунок інших, вже наступного дня стає байдужою для переважної маси людей, яка продовжує жити у своєму звичайному темпі, зі своїми повсякденними турботами, не бажаючи знати того чи поступово забуваючи про того, хто віддав за них життя.

Мельница и крестКартина Пітера Брейгеля і її інтерпретація Лехом Маєвськи - це короткі історії з життя людей різних духовних і соціальних рівнів. Французький художник Андре Лот у своїй книзі «Трактат про пейзаж» говорить про композицію картини «Шлях на Голгофу» наступним чином: «По поверхні цієї незвичайної картини можна просувати «рамку» будь-якого формату, і те, що ми побачимо в кожному окремому прямокутнику, завжди представлятиме закінчену змістову і композиційну цілісність. Уявний хаос насправді чітко впорядкований».

Мельница и крестФільм «Млин і хрест» практично позбавлений діалогів дійових осіб. За них говорить мова жестів, символів і знаків, що використовується в мистецтві. Класичне образотворче мистецтво і ряд зразків кінематографу не потребують словах та перекладах, вони живуть поза часом і культурних обмежень. Глядач поринає у період, коли жив і творив Пітер Брейгель, в той же час залишається простір для особистої інтерпретації та екстраполяції на події, актуальні і значущі вчора, сьогодні і, можливо, протягом усього життя окремо взятої людини.

Крім спроби передати глибоку філософську складову, як самого мистецтва, так і життя в цілому, не може залишити байдужою чудова робота художників-графіків і художників по костюмах. Їм вдалося не просто точно передати брейгелевских кольори і символи, а й занурити глядача в гнітючу атмосферу передчуття жахливої ​​страти, що поклала початок відліку нашої ери, середньовічної жорстокості, а також бездуховності сучасності.

Мельница и крестФільм, що дав життя середньовічній картині, плавно залишає її на суд глядачам та історії. Післямовою режисера стали кадри самої картини у Віденському музеї історії мистецтв, де картина знаходиться поруч з іншими творами Пітера Брейгеля-старшого. Віддаляючи від живописного полотна, об'єктив камери повертає глядача в звичний світ, але питання про те, яка реальність більш правдива, залишається відкритим. Замкнутися в світі ілюзії комфорту чи критично поглянути на події поруч - особистий вибір кожного.

Підготувала організатор екскурсій галереї «Мистецтво Слобожанщини»

Шелковіна Аліна