Лекція з мистецтвознавства Коваля О. В. «Жест в образотворчому мистецтві» | The Regional Organizing and Methodic Center of Culture and Arts

Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

All material on this site is intended solely for review purposes without commercial use. Created by: AnisLogo
Reprint articles permitted only when placing direct links https://www.cultura.kh.ua

Українська моваEnglish (UK)
A+ R A-
Article rating:

Лекція з мистецтвознавства Коваля О. В. «Жест в образотворчому мистецтві»

DSC 0060 copy

17 червня  в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва  відбулася лекція «Жест в образотворчому мистецтві» з циклу  «Предмет у мистецтві, взаємодія знаків». Лектор – мистецтвознавець Коваль Олег Володимирович.

Мистецтвознавець Коваль Олег Володимирович використовуючи матеріали традиційного, класичного і сучасного мистецтва розкрив іконографічний, символічний і пластичний сенс жестикуляції ( «жестіка») в образотворчому мистецтві.

Величезна роль у створенні художнього образу належить жестовим рухам, які в процесі розвитку образотворчого мистецтва склалися в певну знакову систему.

За твердженням лектора, для художника жест - це можливість показати свої власні якості, передати загальне рішення в роботі. Жест - це здатність «отелесніть» слово.

Не піддаючи сумніву, а навпаки, підкріплюючи власними дослідженнями давню думку вітчизняного мистецтвознавства про те, що «жестіка» з давніх пір входила в іконографічну програму історичної, жанрової, тематичної картини і портрета як приховане слово («Проблема передачі слова завжди стояла перед образотворчим мистецтвом, за своєю природою безсловесним, не озвученим. І завжди еквівалентом слова служив жест», В. О. Данилова), лектор розглянув проблему дещо ширше – як прояв тілесного дейксиса в мистецтві, тобто вказівки на важливість присутності в пластиці тілесного початку як формотворної закономірності в побудові сенсу зображення.

Коваль О.В. детально торкнувся значення жесту, що має ритуальний характер в Стародавньому Єгипті, в римському портреті, в візантійській іконографії, в архітектурі і скульптурі Китаю ХІІ століття і інших художніх епох.

Жестові рухи незмінно цікавили художників і вчених епохи Відродження. Л.-Б. Альберті, Леонардо да Вінчі, А. Дюрер в своїх теоретичних працях відзначали відповідність жестових рухів виразам і переживанням зображуваних ними людей.

З точки зору проблеми співвідношення «слова - жесту - зображення», Коваль О.В. проаналізував як добре відомі твори світової образотворчої класики (таких художників, як Рембрандт, Вермеєр, Ель Греко, Гольбейн, Фуке, Ван дер Вейден, Рафаель, Караваджо, Веласкес і інших), так і роботи сучасних художників, українських та харківських.

Довідка. Олег Володимирович Коваль - мистецтвознавець, культуролог, семіотик, лінгвіст, член Національної спілки художників України (секція мистецтвознавство). Основна область його наукових інтересів - семіотика культури, мови та мистецтва. Займається також проблемами лінгвістики дискурсу і лінгвоестетики. Автор понад 100 статей з питань загального мовознавства, теорії мистецтва і культури. Працює над дисертаційним дослідженням, присвяченим вербально-візуальному синтезу в теорії і практиці візуального мистецтва 20-21-го століть. Зараз Олег Коваль є зав. кабінету історії мистецтва, викладачем історії мистецтва Харківського художнього училища. Шеф-редактор журналу прикладного мистецтва та антикваріату «Anima Rerum / Душа речей».

Наша адреса: Держпром, 4-й під'їзд, 1-й поверх (вхід з боку площі Свободи). Тел. / Факс: (057) 717-10-40

Сховати метелика