foto


foto 61002, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська 62 foto +380 (57) 700-26-62  foto info@cultura.kh.ua foto www.cultura.kh.ua


Рейтинг статті:

Освітній портал «МІЙ УНІВЕРСИТЕТ»

www.moi-universitet.ru

Мінікурс «Як виграти грант?!»

Частина 1. Вступ: гранти, проекти, заявки, фонди ...

Ми раді вітати Вас на мінікурсі, присвяченому грантової діяльності!

Вам напевно знайомі такі слова, як проект, грант, заявка, конкурс, фонд. Сьогодні це вже звичні слова для багатьох людей. Нікого не дивують повідомлення на радіо чи телебаченні про отримання школами грантів по 1000000 рублів, про виділення грантів вчителям по сто тисяч рублів, про отримання грантів науковцями, студентами та аспірантами для проведення досліджень або закордонних стажувань. Звичними стали гранти в десятки і навіть сотні тисяч доларів і євро для бібліотек і НКО, медичних установ та соціальних організацій, об'єднань громадян і навіть для бізнесу!

Причому, на відміну від кредиту, грантові кошти не треба повертати!

Грант - це безоплатна цільова субсидія, що надається на конкурсній основі організації, установі, ініціативній групі або індивідуальному особі для реалізації заявленого проекту в тій чи іншій сфері діяльності.

Напевно, Вас цікавить, а чи багато існує організацій, готових надати грант для реалізації Вашого проекту. На сьогоднішній день таких організацій відомо близько трьох тисяч. Причому, якщо раніше грант можна було в основному отримати тільки в зарубіжному або міжнародному фонді, то сьогодні виділенням грантів займаються багато російських організації, і їх кількість постійно зростає.

Як організації, що надають гранти часто виступають різні фонди, як закордонні та міжнародні, так і російські. Наприклад,

• Фонд Генрі Форда;

• Фонд Нова Євразія;

• Російський фонд технічного розвитку;

• Російський гуманітарний науковий фонд;

• Міжнародний благодійний фонд ім. Д.С.Лихачева;

• І ін

Ці фонди виділяють гранти для реалізації проектів у багатьох напрямках. Наприклад, для наукових досліджень, зміцнення демократичних цінностей, розвитку міжнародного співробітництва, підтримку освіти та культури та іншої діяльності.

Благодійною діяльністю займаються різні організації, зацікавлені у вирішенні конкретних суспільних чи професійних проблем, наприклад, компанія Самсунг, Тойота, Ксерокс - із зарубіжних, з вітчизняних - Сибнефть, ТНК та багато інших.

Гранти можуть виділяти органи влади, наприклад, широко відомі Президентські гранти. Останнім часом до грантової діяльності активно підключаються органи регіональної та місцевої влади, виділяючи регіональні та муніципальні гранти, націлені на вирішення завдань місцевих спільнот.

Різні Міністерства, як федеральні, так і регіональні організують грантові програми для фінансування проектів за пріоритетними напрямами своєї діяльності. Так, наприклад, успішно працюють програми Міністерства освіти, Міністерства культури, Міністерства економічного розвитку і торгівлі, що виділяють серйозні кошти для реалізації грантових проектів.

Таким чином, на сьогоднішній день грантова діяльність широко відома в суспільстві, активно використовується багатьма організаціями і дозволяє ефективно вирішувати проблеми і завдання в різних сферах діяльності.

Для якісного здійснення грантової діяльності використовуються спеціально розроблені технології - це проектний менеджмент і фандрайзинг.

Термін «фандрайзинг» є калькою з англійської (fund - кошти, фінансування, to raise - піднімати, добувати, збирати).

Фандрайзинг - це пошук ресурсів для реалізації проектів та / або підтримання існування організації.

Крім того, фандрайзинг - це також наука про успішне переконанні інших у тому, що діяльність вашої організації заслуговує на увагу (і підтримки). У центрі фандрайзингу стоїть людина - фандрайзер або менеджер з фандрайзингу. Успішність залучення коштів багато в чому залежить від того, наскільки він володіє професійними навичками і вірить сам у те, у чому намагається переконати інших.

Звичайно, будь-який грантодавець зацікавлений в тому, щоб безоплатно виділяються їм кошти були ефективно реалізовані. Ефективно - значить з досягненням заявлених грантопошукачем ефектів. Яким чином фонд може визначити здатність, наприклад школи, бібліотеки або НКО, ефективно реалізувати проект на виділені грантові кошти? У першу чергу, на підставі якості розробленого проекту та оформлення проектної заявки. Ось чому перемогу в грантових конкурсах беруть тільки грамотно розроблені проекти. Саме тому багато організацій направляють своїх спеціалістів на навчання проектному менеджменту і фандрайзингу, з тим, щоб підвищити шанси отримання гранта і забезпечити фінансову складову реалізації проекту.

Фахівець, який займається в організації грантової діяльністю повинен добре розуміти, що таке проект, як його розробляти і як ефективно здійснювати його реалізацію.

Проект (Project) - це обмежена в часі, цілеспрямована зміна окремої системи в рамках встановлених вимог до якості результатів та обсягом ресурсів, що здійснюється індивідуально або проектним колективом.

Управління проектом (УП), або Проектний менеджмент (ПМ), англ. - Рrоjесt Маnаgеmеnt (РМ) - це наука і мистецтво керівництва людськими і матеріальними ресурсами протягом життєвого циклу проекту шляхом застосування сучасних методів і техніки для досягнення визначених у проекті результатів за складом і обсягом робіт, вартості, часу, якості і задоволенню учасників проекту.

Управління проектами в грантової діяльності. Використання УП для управління грантової діяльністю вперше було запропоновано Європейською Комісією з метою підвищення ефективності використання виділених грантоотримувача коштів, досягнення запланованих результатів фінансованих проектів в рамках встановленого бюджету, термінів реалізації, якості і задоволення потреб бенефіціаріїв (тобто, одержувачів вигоди від проекту).

З цією метою була розроблена методологія Управління проектним циклом, впровадження якої і подальше широке використання в грантової діяльності дозволило досягти поставленої мети.

Дану технологію широко використовують у професійній діяльності фандрайзери і менеджери, які працюють з грантовими проектами.

Як бачите, на цей момент в грантової діяльності відпрацьовані всі моменти, що дозволяють ефективно її здійснювати з користю для себе і своєї організації. Ми запрошуємо Вас поринути в захоплюючий світ проектів та фандрайзингу, познайомитися з цікавими сучасними технологіями, з тим, щоб Ваші найбільші бажання і мрії змогли стати реальністю!

Як це зробити - про все це ми поговоримо з Вами в наступних семи випусках даного мінікурсу.

На цьому курсі Ви зможете опанувати наукою отримання грантів під керівництвом кваліфікованого викладача, що має значний успішний досвід грантової діяльності.

Частина 2. Визначаємо стратегію проекту 

Сьогодні ми поговоримо про те, як визначити стратегію Вашого проекту.

Запам'ятайте!

Без чіткої і ясної стратегії проекту неможливо його якісне планування, а отже, створення конкурентоспроможної заявки, здатної переконати експертів фондів профінансувати Ваш проект!

Але про все по порядку.

1. Перш за все, знайдіть сильну ідею!

Ідея може вже існувати в умах людей або з'явитися в результаті мозкового штурму, або стати результатом планомірного пошуку. В основі ідеї може лежати мрія чи просто бажання чого-небудь, але ідея може бути основою рішення серйозної проблеми. Ідея є рушійною силою проекту. Вона надихає команду на створення проекту і веде проектний колектив у процесі реалізації задуманого. Сила ідеї визначає силу проекту.

2. Визначте цільові групи проекту!

Будь-який проект повинен приносити комусь користь. Якщо проект виконується тільки і виключно в інтересах Вашої організації, його не підтримає жоден фонд. Отже, особи, групи, організації, які безпосередньо отримують вигоду від реалізації проекту - це цільові групи проекту.

Наприклад, ідея Вашого проекту - організація святкування Нового року. Тоді цільова група проекту - друзі, які прийдуть до Вас в гості і стануть учасниками заздалегідь дбайливо приготовлених Вами застілля і розваг.

3. Проведіть всебічний аналіз проблем!

Наступне питання, яке дуже цікавить фонди: а навіщо Вам щось змінювати? Чи справді Ваш проект затребуваний цільовими групами? Чи справді Ваші друзі хочуть прийти до Вас в гості на Новий рік, чи потрібно їм це? А якщо готові і хочуть, то навіщо їм це, які їх проблеми допоможе вирішити Ваш проект? Щоб відповісти на ці питання, потрібно перейти до аналізу проблем та потреб цільових груп проекту. Визначте стартову проблему, тобто, найголовнішу і основну проблему, яку буде вирішувати Ваш проект, її причини і наслідки. Як показує досвід роботи успішних проектних менеджерів, найбільш ефективна методика проведення аналізу проблем - розробка дерева проблем.

4. Сформулюйте мету проекту та визначте шляхи її досягнення!

Мета - це чітко сформульоване, гранично ясне і конкретне уявлення про результат проекту. Невелика конкретна мета дозволяє об'єктивно і абсолютно точно визначити - досягнута вона чи ні і, що дуже важливо для будь-якого проектного колективу, завжди потребує значно менше ресурсів для свого досягнення. Правильно сформульована мета - половина успіху!

Як сформулювати мету проекту, щоб показати, що саме вона вирішить стартову проблему: трансформуйте формулювання стартовою проблеми в позитивне твердження - це і буде мета проекту. Наприклад, так: «Відзначити настання Нового року в ніч з 31 грудня 2007 року на 1 січня 2008 року в компанії 18 кращих друзів»

Далі, переформулюйте причини стартової проблеми в позитивні твердження, і Ви визначите, що конкретно потрібно зробити, щоб досягти мети проекту.

5. Визначте учасників проекту та їх ставлення до проекту!

Навіть самий маленький проект - це серйозна діяльність, яка може зачіпати інтереси різних людей, груп, організацій. Ми вже говорили про цільових групах - вони є ключовими учасниками проекту. До учасників також відносяться виконавці проекту, партнери і ті, хто виступає проти проекту. Аналіз учасників - дуже важливий етап, який дозволяє зрозуміти, чи варто займатися розробкою проекту далі. Наприклад, під час аналізу учасників Ви зрозуміли, що у Ваших друзів (цільова група проекту) зовсім інші плани, вони їдуть на Новий рік на курорт, Вас з собою не беруть, і Ваш проект нікому не потрібен, стали б Ви витрачати свій безцінний час на розробку марного, приреченого на невдачу, проекту? Стали б Ви витрачати гроші на ялинку, продукти, організацію розваг? Думаємо, відповіді на ці запитання очевидні.

6. Визначте стратегію проекту!

Стратегія проекту - це оптимальний варіант досягнення мети проекту з урахуванням наявних можливостей (ресурсів, фахівців, часу і багатьох інших). До мети проекту зазвичай ведуть декілька шляхів. Наприклад, Новий рік можна відзначити в ресторані, вдома, на природі, або ... в Сочі :-) Визначте можливі варіанти досягнення мети проекту, порівняйте їх за різними критеріями (фінанси, терміни, ресурси, наявність фахівців тощо) та виберіть оптимальний.

Виконавши всі перераховані вище етапи, Ви наблизитеся до заповітної мрії - розробці грамотного, конкурентоспроможного проекту, тому що:

• у Вас є сильна ідея проекту;

• Ви знаєте, для кого робите проект, тобто, хто Ваші цільові групи;

• у Вас є аналіз проблем - основа для переконливого обгрунтування актуальності проекту. Це саме те, на що фонди звертають увагу в першу чергу при знайомстві з Вашою заявкою;

• Ви сформулювали чітку, ясну і конкретну мету проекту;

• і, нарешті, Ви знаєте, як найкращим чином досягти мети проекту, тобто, у Вас є стратегія! Ваші шанси підвищуються!

А стратегія проекту - це основа для розробки чіткого поетапного плану реалізації Вашого проекту. Втім, про це ми поговоримо в наступній частині нашого курсу.

Частина 3. Починаємо планування проекту: заповнення логіко-структурної матриці

Отже, Ви приступаєте до знайомства з третьою частиною нашого курсу. Нагадаємо, що попередня наша з Вами зустріч завершилася формулюванням стратегії проекту. Тепер цю стратегію необхідно наповнити конкретним змістом, тому ми почнемо розмову про планування проекту. Без якісного плану досягти мети неможливо. Буде безглузда трата ресурсів і розчарування. Нам з Вами це не потрібно, чи не так? Хочете доказів? Будь ласка: якщо взяти весь час проекту (планування та реалізація) за 100%, то, виявиться, що, наприклад, менеджери в Японії витрачають до 70% часу на розробку якісного плану проектів! Результати їх проектів всім добре відомі ...

Що ж потрібно врахувати в плані проекту?

1) Перш за все, описати його зміст. В минулій частині курсу ми говорили про мету проекту. А як її досягти, що для цього потрібно зробити, які ресурси знадобляться?

2) Припустимо, Ви придумали, що треба зробити, щоб досягти мети. Але чи впевнені Ви, що заплановані Вами дії реалістичні і здійсненні? Вас адже хвилює це питання, правда? Проект-то доведеться виконувати Вам і відповідати за його результати перед фондами ... І фонди теж хвилює це питання - вони ж довіряють Вам свої гроші і хочуть бути впевненими, що Ви розпорядитеся ними по розуму, що мета проекту буде гарантовано досягнута, цільові групи отримають обіцяні вигоди.

Потрібні докази ...

3) Пам'ятаєте прислів'я: «Гладко було на папері, але забули про яри?» Завжди знайдеться маса зовнішніх чинників і умов, які Ви контролювати не можете, але які необхідні для успішної реалізації проекту. Наприклад, Ви розробляєте в рамках проекту коментарі до якого-небудь закону, в цей же час приймається новий закон, і коментарі до старого нікому не потрібні. Уявляєте?! Чи можете Ви вплинути на те, щоб новий закон не приймали?

4) Уявімо, що розробники проекту успішно впоралися з першими трьома пунктами планування (а це цілком можливо!) Наступне питання, яке їх хвилює - як розподілити час і кадрові ресурси, щоб виконати проект найкращим чином?

5) І нарешті, останнє запитання: а скільки все це коштуватиме?!

Ну що ж, почнемо розбиратися з кожним із цих пунктів.

Є один інструмент, який дозволить чітко, ясно і наочно розкласти проект «по поличках» і розібрати пункти 1, 2 і 3. Це логіко-структурна матриця (ЛСМ).

Відразу скажемо, що ЛСМ не завжди є частиною заявки в фонд, але проектні менеджери, які не хочуть, щоб їх заявка стала «макулатурою» (тобто, була відхилена фондами), а виконується проект - безглуздою тратою ресурсів, розробляють логіко-структурну матрицю . Тому що:

а) ЛСМ дозволяє опрацювати зміст проекту таким чином, що проектному менеджеру на 100% зрозуміло:

• що потрібно досягти;

• яким чином це буде здійснено;

• що для цього потрібно;

• за якими критеріями можна судити про те, чи виконано все заплановане;

• які можуть виникнути проблеми.

Чіткі, ясні, переконливі відповіді на ці питання допоможуть довести і собі, і фондам, що проект виконаємо.

б) Під час виконання проекту дуже важливо відстежувати відповідність відбуваються і запланованих подій, щоб не допустити його зриву (це називається моніторингом ходу виконання проекту). Інструмент моніторингу - логіко-структурна матриця!

ЛСМ являє собою таблицю, в якій заповнюються чотири колонки: «Логіка здійснення проекту», «Об'єктивно-перевіряються індикатори (ОПІ)», «Засоби перевірки (СП)» та «Допущення».

Перша колонка - «Логіка проекту» - це як раз і є відповідь на питання: як досягти мети проекту, що для цього потрібно зробити, які ресурси знадобляться? У цій колонці записуються мета проекту; мета розвитку (позитивна ситуація, на появу або розвиток якої вплине виконаний проект, точніше, досягнення мети проекту); результати (міні-цілі, які необхідно виконати в рамках проекту, щоб досягти мети проекту; заходи ( конкретна діяльність, необхідна для отримання результатів, наприклад, конференції, тренінги, видання книги та посібників, придбання обладнання тощо) та ресурси, необхідні для виконання заходів (кадрові, фінансові, тимчасові, транспортні тощо).

Схематично перша колонка ЛСМ виглядає так:

Мета розвитку

|

Мета проекту

|

Результати

|

Заходи

|

Ресурси

Друга і третя колонки ЛСМ - «Об'єктивно-перевіряються індикатори (ОПІ)», «Засоби перевірки (СП)» - це якраз і є докази того, що все заплановане в «Логіці» здійснимо. У другій колонці необхідно для КОЖНОГО заходи, результату, мети і цілі розвитку вказати кількісні і якісні показники, за якими можна судити про те, чи досягнуті і в якій мірі досягнуті мета, результати, заходи проекту. Ці показники називаються «об'єктивно-перевіряються» тому, що хто б не користувався ними для перевірки проекту (включаючи, експертів фондів), завжди виходить один і той же результат.

У третій колонці необхідно вказати джерела і засоби перевірки (СП) - конкретні документи, що містять інформацію, необхідну і достатню для перевірки показників успішності проекту.

В останній, четвертій колонці ЛСМ прописуються допущення. Це і є горезвісні «яри» - зовнішні чинники та умови, які Ви контролювати не можете, але які необхідні для початку проекту, проведення запланованих заходів, досягнення запланованих результатів і поставлених цілей. При складанні ЛСМ ретельно продумується наявність припущень для кожного цілі / результату / заходи і знайдені допущення вносяться в таблицю.

А що ж з пунктами 4 і 5: розподілом часу для виконання заходів проектів, кадрових ресурсів і фінансів? А це вже інші документи - Календарний план, Кошторис і Бюджет проекту. Саме про них ми поговоримо наступного разу. Скажемо тільки, що вони складаються на основі ЛСМ. Уявляєте, який це потужний і різноплановий інструмент?!

Тому рекомендуємо Вам познайомитися з ним ближче.

Частина 4. Розробляємо календарний план проекту, кошторис і бюджет

Ну що, продовжимо планування проекту?

Можливо, Ви вже бачили різні форми заявок до фондів і, напевно, звернули увагу, що практично в кожної з них є розділи «Календарний план», «Кошторис» (або «Бюджет»).

Чітко складений календарний план допоможе Вам грамотно спланувати реалізацію проекту і тримати його під постійним контролем. Календарний план складається на основі логіко-структурної матриці.

Розробка календарного плану, як правило, включає в себе такі основні моменти:

• представлення всього списку заходів за проектом;

• визначення початку і загальної тривалості проекту і окремих його етапів;

• встановлення початку і часу виконання кожного заходу;

• визначення логічної послідовності та взаємозалежності заходів;

• розподіл відповідальності учасників проекту за конкретні заходи.

Є різні способи оформлення календарних планів проектів. Найпоширеніша, зручна і наочна форма - графік Гантта. Крім того, саме в такій формі просять представляти календарний план багато фондів.

Маючи логіко-структурну матрицю і календарний план, можна приступати до планування витрат на реалізацію проекту і складати кошторис. Пам'ятаєте, в логіко-структурної матриці був спеціальний розділ, який називається «Ресурси»? При складанні кошторису проекту ресурси, необхідні для виконання проекту, повинні бути розподілені в спеціальну табличну форму за категоріями витрат, одиницям вимірювання, вартості кожної одиниці та загальної кількості необхідних одиниць для всього проекту. Після заповнення такої таблиці виходить кошторис проекту. Наступним важливим кроком є планування витрат за часом, тобто складання бюджету проекту.

Кошторис і бюджет - це фінансова частина проекту та проектної заявки, тому при складанні цих документів потрібно бути особливо точним. Неточності в кошторисі і бюджеті, навіть при тому, що в іншій частині заявки у Вас все бездоганно, можуть перетворити всю Вашу роботу в «макулатуру», якщо заявка буде відхилена з причини неточностей в кошторисі, або в великий головний біль, коли при реалізації проекту виникнуть проблеми, пов'язані з помилками в розрахунках.

Багато фондів (до речі, фонд - це, в першу чергу, фінансова організація) знайомство з проектом починають з ретельного вивчення фінансової частини заявки (паралельно з вивченням змістовної частини проекту). І навіть при наявності добре відпрацьованої змістовної частини, неправильно зазначена вартість виконання заходів, помилки і неточності в розрахунках можуть привести до відмови профінансувати проект.

Крім того, не варто забувати про те, що рано чи пізно потрібно буде складати фінансову звітність в процесі реалізації і по завершенні проекту, а грамотний план розподілу фінансів за статтями витрат і часу буде Вашим хорошим помічником в цій справі.

Таким чином, під час планування проекту розробляються чотири документи, які згодом будуть визначати весь хід його реалізації:

• логіко-структурна матриця;

• календарний план;

• кошторис;

• бюджет.

Весь цей комплект дозволяє не тільки отримати чіткий план виконання проекту, але й:

• скласти грамотну і переконливу заявку на грант навіть в тому випадку, коли не всі ці документи є її складовими частинами;

• підвищити шанси організації-заявника виграти грант;

• в ході виконання проекту визначити відповідність відбуваються і запланованих подій (здійснювати ефективний моніторинг);

• і, нарешті, доступно пояснити проектному колективу суть проекту.

А про останній (і не тільки) ми поговоримо в наступній частині нашого курсу, яка присвячена організації ефективної роботи проектної команди.

Частина 5. Формування команди проекту

Сьогодні нашу з Вами зустріч ми б хотіли почати з того, щоб разом згадати російські прислів'я та приказки.

Наприклад, такі:

• Один в полі не воїн.

• Берись дружно, не буде важко.

• Один за всіх, всі за одного.

• Один і вдома журиться, а двоє і в поле воюють.

• Один і у каші загниє.

• Одна ластівка весни не робить.

• Однією рукою вузла не зав'яжеш.

• Одна голова добре, а дві краще.

Ми впевнені, Ви згадали ще багато подібних прислів'їв про цінність командної роботи.

Саме про це ми хотіли поговорити з Вами.

Чому команда? Чи не простіше все зробити самому? Адже сам собі господар?! Але, якщо подумати, однією ластівки або одного воїна, дійсно, недостатньо, щоб змінити ситуацію. А проект, як Вам вже відомо, це цілеспрямований рух команди однодумців до наміченої мети в рамках запланованих вимог до ресурсів і якості результатів.

На цьому ж дистанційному курсі вивчаються такі питання як:

1. Розуміння принципів формування команди проекту.

2. Розуміння принципів і механізмів організації ефективної роботи проектного колективу.

3. Формування проектного колективу розроблюваного проекту.

4. Розробка механізмів мотивації учасників проектного колективу.

«Немає нічого простіше!» - Скажете Ви. Розповісти колегам про проектної ідеї і запитати, кому цікаво взяти участь в її розробці та реалізації. Ось і команда готова. Команда, це, дійсно, дуже важливо. Адже головний ресурс при реалізації будь-якого проекту - люди. Скільки разів, стикаючись з проблемою, яку терміново потрібно було вирішити, Вам хотілося, щоб поруч був хтось ще, і тоді разом Ви могли б «згорнути гори» ...

Дійсно, потенціал команди набагато вище потенціалу кожного з її учасників окремо. Більше того, потенціал команди вище, ніж сума потенціалів учасників!

Отже, вирішено, «кинемо клич»! Але чи все так просто?

І тут виникають питання:

• А які конкретно потрібні фахівці?

• А яким буде оптимальна кількість людей в команді?

• А чи зможуть вони всі разом ефективно працювати, адже у всіх різний характер, темперамент, компетенції?

• А як бути з управлінням командною роботою, хто цим буде займатися?

Адже головним завданням керівника проекту при формуванні проектного колективу є підбір членів команди, які забезпечували б:

• відповідність кількісного та якісного складу команди цілям і вимогам проекту;

• ефективну командну роботу з управління проектом;

• психологічну сумісність членів команди і формування єдиної «внутріпроектной» культури;

• вільне внутрішньокомандне спілкування і вироблення оптимальних колективних рішень проблем, що виникають під час реалізації проекту.

«Що ж робити?» - Скажете Ви. Можна почати читати книги з командоутворення, але це теорія, а Вам потрібні практичні поради. Можна піти дослідним шляхом, але перш ніж потрібний результат буде досягнуто, пройде немало часу, і буде набито чимало гуль. Ризикувати немає можливості.

Можливо, Ви скажете, що у Вас вже є команда. В цілому, оптимальний варіант - 10 осіб. Оскільки, як показує досвід найбільш успішних проектів, якщо чисельність вашої команди перевищує 25 осіб, то мова про команду вже не йде. Але якщо у вас в команді менш 3 членів, то ви ризикуєте відчути брак необхідного досвіду, знань і часу. Отже, у Вас є 10 осіб, які рвуться в бій, то є, хочуть працювати над проектом. Ви даєте «старт», але щось якось виходить не так ... Члени Вашої команди або сидять по кутках і ну ніяк не працюють разом, або починають працювати, але вже через 5 хвилин готові «вбити один одного» або ... Загалом , Вам це не подобається, тому що замість роботи над проектом йдуть міжусобні війни. Ви починаєте думати, шукати відповіді, при цьому дорогоцінний час реалізації проекту йде, не дай Бог Вас охоплює паніка, Ви починаєте зриватися, лаятися, кричати на членів команди, а у відповідь отримуєте опір. Але чому?!

Чергове відкриття виникає тоді, коли Ви дізнаєтеся, що, виявляється, будь-яка команда паралельно з життєвим циклом проекту проходить свій життєвий цикл, який складається з наступних етапів:

• етап формування команди;

• етап конфліктів;

• установка норм спілкування;

• основний етап роботи (робоча стадія і реорганізація);

• заключний етап (розформування).

І керівнику важливо знати, як керувати командою на кожному з цих етапів. «О, якби ми знали про це раніше», - подумаєте Ви. Така можливість у Вас є! Одним із питань, розглянутих на ДК ПМ, якраз є питання управління командою на різних етапах її життєвого циклу.

Відмінно! Ви вже знаєте, що таке життєвий цикл команди проекту. Все, тепер, нарешті, можна ефективно працювати! І вже ніщо не завадить реалізації Вашого проекту! Ура! ..

Ой, а що ж робити? Як все встигнути? Так, є ЛСМ, є календарний план. Але як поєднати «графіком» з практикою?! І знову тільки через людей, тобто через членів команди.

За результатами безлічі опитувань менеджерів проектів в Росії і за кордоном, до 80% успіху при реалізації проектів обумовлені злагодженою роботою проектної команди, яка, в свою чергу, забезпечується вірним розподілом ролей серед учасників та чітким плануванням роботи проектної команди.

Робота команди проекту будується таким чином, що результати її роботи вище, ніж арифметична сума результатів індивідуальних учасників.

Нове відкриття: виявляється, планувати потрібно не тільки проект, але й роботу проектного колективу. А як? Хіба існує календарний план командної роботи?! Існує :-). А ще існують командні ролі, які теж важливо розподіляти, адже всі люди, як ми вже говорили, різні і за характером, і за темпераментом, і за компетенцією.

І ще, якщо ми щось плануємо, навіть командну роботу, значить, ми повинні бути впевнені, що це буде реалізовано. З ЛСМ і календарним планом зрозуміло - є об'єктивно перевіряються індикатори, засоби перевірки, конкретні дати. Але як бути з командою? Як перевірити ефективність командної роботи? Насправді, існують спеціальні принципи моніторингу та оцінки діяльності команди проекту.

Команда ... команда ... Це важливо, але Ви відчуваєте, що ми з Вами постійно говоримо не тільки про команду, а й про управління нею. Відповідно, з'являється ще хтось, про кого теж важливо знати і розуміти, як він працює. Хто він? Керівник проектної команди!

Здавалося б, що тут такого, говори, кому і що робити, от тобі і керівництво. Ан, ні. І тут з'являються нюанси: а як говорити? кому що говорити? в який час говорити? Особисті якості керівника проектної команди, звичайно ж, грають велику роль в його професійній діяльності. Однак, в кінцевому підсумку, важливіше не те, що являє собою лідер як людина, а те, як він себе веде і що робить.

Опис поведінки лідера прийнято називати стилем лідерства.

Виділяють різні стилі лідерства:

• управління в дусі заміського клубу;

• групове управління;

• організаційне управління;

• збіднене управління;

• влада і підпорядкування.

Що гірше, що краще? На це питання Вам не відповість ніхто. Справа в тому, що вибір стилю управління залежить від багатьох факторів. Яких? Це цілий окрема розмова, який ми також ведемо на Дистанційному курсі «Розробка проектів і заявок на гранти. Фандрайзинг ».

Скільки всього, скажете Ви. Може, мені не братися за керівництво проектною командою?! А раптом не вийде?! Все вийде! Головне, мати чіткі системні знання з формування проектної команди, організації її ефективної роботи та управління.

Частина 6. Фандрайзинг

Ми спробуємо вгадати, як Ви зараз себе відчувайте :-). Точно, відчуваєте радість та задоволення! У Вас є проект, у Вас є команда, яка готова його реалізовувати, і дуже хочеться приступити до цього процесу. Це чудово! Але є одне АЛЕ і це «але» називається фінанси. Щастя, як говорить народна мудрість, не в грошах, але ресурси для успішної реалізації проекту необхідні.

Отже, актуальною стала думка про фандрайзингу.

Що ж це за такий страшний звір?! Насправді, він не страшний, головне у всьому розібратися.

Термін «фандрайзинг» є калькою з англійської (fund - кошти, фінансування, to raise - піднімати, добувати, збирати).

Фандрайзинг - це пошук ресурсів (людей, устаткування, інформації, часу, грошей та ін) для реалізації проектів та / або підтримання існування організації.

Фандрайзинг - мистецтво отримувати від людей те, що ви хочете, коли і де хочете, для тієї мети, яку ви визначили.

Фандрайзинг - відповідальне управління залученими коштами.

Фандрайзинг - залучення матеріальних і грошових ресурсів з різних джерел для підтримки організації або спеціального проекту.

Така неоднорідність трактувань склалася через те, що фандрайзинг - це наука, що з'явилася на перетині багатьох областей знання. Це, дійсно, і люди, і кошти, і мистецтво, і методика, і управлінська діяльність.

Однак, перш за все, це технологія. При розробці грантових проектів це в першу чергу технологія по пошуку та залученню фінансових коштів для реалізації проекту. І в грантових проектах залучення ресурсів можливо в різній формі: виділення спеціалістів та експертів, надання обладнання, технологій тощо Але найбільш часто поширена форма фандрайзингу - це все-таки пошук фінансування.

Можливо, Ви чули таке поняття як «фонд», а також словосполучення, що «фонди видають гранти». Фонд - це благодійна організація, що надає безоплатну матеріальну, фінансову, організаційну та іншу допомогу установам та організаціям різних рівнів і напрямів діяльності, творчим колективам, приватним особам для реалізації їх проектних ідей.

Фонди бувають міжнародними, зарубіжними і російськими. Згідно зі статистикою, в Росії працюють понад 3000 різних фондів. Однак, останнім часом, у зв'язку з активним впровадженням проектного підходу в усі сфери та області життєдіяльності: будь то національні проекти, регіональні та муніципальні конкурси або навіть поточна діяльність організації, - гранти стали видавати не тільки фонди як спеціальні фінансові організації, а й регіональні і муніципальні органи влади, а також спеціальні організації, що створюються великими бізнес-компаніями для здійснення благодійної діяльності.

«Ну, це все нереально», - скажете Ви. Гранти отримують тільки «наближені до імператора», а для нас все це складно і неможливо. Насправді - це не так.

Для того, щоб отримати грант, потрібно, як мінімум, дві умови: цікавий, актуальний, добре розроблений проект і грамотно проведений фандрайзинг з не менш грамотним зверненням в обраний фонд.

Як же домогтися успіху?! Секрет простий. Потрібно чітко слідувати технологіями розробки проекту і фандрайзингу.

Успішність залучення коштів багато в чому залежить від того, наскільки фандрайзер володіє професійними навичками переконання і вміє переконати інших у тому, що діяльність Вашої організації заслуговує на увагу (і підтримки).

Технологія фандрайзингу має чітку структуру. Фандрайзинг, також як і проект, потрібно планувати. Існують окремі етапи і спеціальні методи проведення фандрайзингу.

Вкрай важливо не упустити жодної деталі, оскільки на даному етапі Ви вже починаєте «виводити» Ваш проект «у світ», і від того, наскільки успішним буде цей вихід, буде залежати, чи отримаєте Ви фінансування чи ні і, відповідно, реалізуєте Чи проект чи ні.

Як бачите, є сенс дізнатися про всі тонкощі фандрайзингу докладно. Адже до сих пір Ви розробляли проект не просто заради його розробки, а з метою реалізації!

Добре. Припустимо, що технологія відома. Але де ж шукати? Якщо в Росії працюють понад 3000 фондів, то чому про них не чути на кожному кутку?! Але що, де і як шукати, теж необхідно знати. Це як у лісі. Наприклад, Ви йдете збирати гриби. Гриби розумні :-), вони не будуть рости скрізь. І, відповідно, щоб знайти їх, потрібно знати, що шукати і де шукати.

При виборі того чи іншого фонду необхідно враховувати, що фонди розрізняються за видами здійснюваної діяльності, за географічними пріоритетами, за сферою їх інтересів, за типами грантоотримувачів і бенефіціаріїв, за видами діяльності, на які вони надають підтримку, і ще по ряду інших принципів.

Як Ви розумієте, перш ніж звернутися до фонду, потрібно детально дізнатися про його пріоритети і принципи роботи.

Для пошуку фондів існують спеціалізовані бази даних, в яких розміщена основна інформація про міжнародні, зарубіжних і російських фондах, а також контактна інформація, включаючи адреси в Інтернеті. Користуватися такими базами зручно, так як вони дозволяють заощадити багато часу і оперативно, в одному місці, отримати всю необхідну інформацію.

Але бази даних - це тільки одне джерело пошуку інформації про фонди. Є ще й інші джерела. Після того, як Ви вибрали фонд, починається новий етап роботи. Тепер Вам необхідно звернутися в цей фонд. У різних фондів існують різні форми звернення. Наприклад, первинна заявка, лист-запит, повна заявка. Але кожна з цих форм звернення має свої особливості, правила і структуру. Їх також вкрай важливо знати і дотримуватися, тому що, як відомо, зустрічають по одягу ...

У висновку нашої сьогоднішньої зустрічі ми хочемо навести один з основних принципів успішного фандрайзингу, якого дотримуються всі успішні «шукачі грантів». Менеджери з фандрайзингу вважають, що успішний фандрайзинг - це 90% хорошої підготовки до запитів про фінансування і 10% власне запити.

Частина 7. Заявка на отримання гранту

Як ми з Вами з'ясували на нашій минулій зустрічі, у фонді Вас будуть зустрічати спочатку по одягу. А значить, одягнутися треба красиво :-). Втім, рекомендації та тенденції «моди» диктують фонди, і виражається це в умовах участі в грантовій програмі і правилах складання конкурсних заявок, якими, як Ви розумієте, необхідно володіти, щоб виграти грант.

Але деякі секрети ми відкриємо Вам уже сьогодні.

Отже, що ж таке заявка на грант?!

Заявка на грант - це документ, який описує план досягнення певного набору цілей і завдань протягом конкретного проміжку часу відповідно до вимог грантодавця.

Заявка на грант - ретельно підготовлений документ, складений за певною структурою. Сказати, що заявки в різні фонди будуть однаковими, звичайно, не можна. Кожен фонд має свою форму заявки, яку доведеться заповнювати грантопошукачам, однак, основні розділи і загальні принципи заявки в більшості випадків будуть однаковими.

Не менш важливо знати основні принципи і розділи заявки також і тому, що деякі фонди не мають офіційної заявочної форми, а пропонують потенційним грантоотримувача подати заявку у вільній формі. Однак, як Ви здогадуєтеся, вільна форма не означає «твір на вільну тему». Незважаючи на свободу дій, Вам також необхідно буде складати заявку відповідно до основними правилами оформлення заявок на грантові проекти. Якщо, звичайно, Ви хочете розраховувати на перемогу в конкурсі (а інакше, навіщо всі праці). Таким чином, правила складання заявок Вам просто необхідно буде знати.

Ще одним секретом успішної заявки, після дотримання правил її оформлення, є якість і стиль викладу. Тут знову виникає багато нюансів, адже написати заявку треба так, щоб сподобалося не тільки Вам, а, головне, експертам фонду. Ви повинні говорити на одній мові з фондом! Це особлива мова і його треба знати менеджеру по фандрайзингу.

Третім секретом проектної заявки є її подання до фонду. «Чому секретом?» - Здивуєтеся ви. Здавалося б, що тут складного: вислав заявку електронною поштою, факсом або листом і чекай відповіді. Насправді, не все так просто. Існує спеціальні процедури подачі заявок до фондів, а також правила спілкування з фондами. На даному етапі Вам не тільки доведеться говорити мовою фонду, а й «грати за його правилами». І останній секрет, про який ми розповімо Вам сьогодні. Немає нічого неможливого! Просто потрібно не йти напролом, а використовувати професійні знання.

Частина 8. Проводимо експертну оцінку проекту

У завершальній частині нашого курсу ми розповімо Вам про святая святих діяльності будь-якого фонду - про процедуру та критерії експертної оцінки надійшли проектних заявок. Саме на основі експертної оцінки вирішується доля Вашої заявки на фінансування проекту. Розуміння процедури проведення експертної оцінки та знання критеріїв оцінки проекту дає в руки проектного менеджера дуже сильний інструмент. За допомогою цього інструменту розробники проекту доводять проектну заявку до досконалості, значно підвищуючи свої шанси на перемогу в конкурсі.

Отже, процедура експертної оцінки. Вона може відрізнятися в різних фондах за складністю, тривалості, кількості експертиз, але зазвичай складається з наступних етапів:

1. Прийом проектної заявки та її первинна оцінка на предмет відповідності формальним вимогам.

2. Експертна оцінка заявки кількома експертами (зазвичай 3-5).

3. Оцінка заявки комісією експертів.

4. Прийняття рішення за заявкою на засіданні фонду.

Як Ви розумієте, на кожному етапі можливі, мінімум, два варіанти оцінки - перехід на наступний етап або кошик для сміття. Зустрічається і третій варіант - це запити експертів грантопошукачам. Такі запити в рідкісних випадках експерти направляють грантопошукачам, коли проект в цілому задовольняє вимогам, але щось не зрозуміло або не влаштовує експерта. Після отримання відповідей заявка знову повертається на двохваріантний шлях і, або переходить на наступний етап у разі позитивного рішення, або переходить в розряд «макулатури».

Після успішного проходження четвертого етапу Ваш проектний колектив отримує радісне лист з фонду про підтримку Вашого проекту і виділення гранту на його реалізацію. Якщо ж заявка не пройшла будь-який з етапів, Ви теж отримуєте лист із запевненнями, що Ваш проект дуже цікавий, але у зв'язку з великою кількістю надісланих на конкурс дуже хороших проектів і обмеженістю фінансування, фонд приносить свої найглибші вибачення за неможливість підтримати Ваш проект матеріально.

Оскільки проектних заявок завжди надходить більше, ніж кількість проектів, які фонд може профінансувати, організовується конкурс. А в конкурсі є переможці і переможені. Вибір проектів-переможців грунтується на конкретних експертних критеріях, тому ображатися на фонд і доводити, що він неправий, марно. Потрібно намагатися при розробці проекту максимально враховувати ці критерії і добиватися відповідності проекту та проектної заявки встановленим вимогам фонду. Це - запорука успіху. Поряд з сильною ідеєю проекту, якісним його змістом і оформленням з дотриманням всіх формальних вимог, виваженої кошторисом і продуманої логікою реалізації.

Така процедура оцінки Вашої заявки у фонді. Тепер - найважливіше - експертні критерії оцінки проекту.

Відповідно до технології розробки проекту існує три основних параметри оцінки якості проектної пропозиції: Доречність, Здійснимість і Стійкість.

Доречність. Призначення будь-якого проекту, а також його впровадження, полягає у вирішенні певних проблем, з якими стикаються люди. Люди, чиї проблеми треба буде розв'язати за допомогою проекту, називаються одержувачами допомоги (бенефіціаріями). Доречність проекту - це те, наскільки фактичні проблеми одержувачів допомоги вирішуються запропонованим проектом.

Здійснимість. При оцінюванні здійсненності проекту експерти вирішують питання - чи може запропонований задум бути реалізований? У зв'язку з цим оцінюються три аспекти:

• логічна послідовність проекту (чи має він сенс?);

• висока ймовірність припущень (тобто, зовнішніх факторів, що впливають на проект і неконтрольованих командою проекту безпосередньо, але необхідних для початку проекту, проведення запланованих заходів, досягнення запланованих результатів та поставлених цілей);

• чи існують можливості для реалізації проекту.

Стійкість може бути описана як ступінь, до якої результати, принесені проектом одержувачам допомоги, продовжують надходити до них і після закінчення проекту.

При оцінці того, наскільки доречний цей проект, яка ймовірність його здійсненності і ступінь стійкості, експерти використовують комплекс критеріїв, що дозволяють об'єктивно оцінити якість проектної пропозиції по всіх ключових параметрах.

Так, оцінюючи доцільність проекту, експерти з'ясовують, наприклад, чи чітко визначені одержувачі допомоги, чи достатньо глибоко проаналізовано проблема, на вирішення якої спрямований проект? Одним з критеріїв здійсненності проекту є наявність і коректність сформульованих індикаторів успішності проекту. Чи будуть одержувачі допомоги витягувати довгострокові вигоди від результатів проекту після завершення проекту - приклад критерію, який оцінюється при встановленні ступеня стійкості проекту. Сукупність усіх критеріїв (близько 20) дозволяє експертам детально просканувати проект і зробити висновок про можливість його підтримки фондом і виділення гранту.

Організація, що надаєх грант несе відповідальність за виділені на підтримку проектів кошти перед тими, хто їй самій виділяє гроші, наприклад, перед Міністерством фінансів. Як Ви розумієте, це серйозна відповідальність. Експерти відповідають за оцінку проекту перед організаціями, що надають гранти. Це теж серйозна відповідальність. Тому фінансування отримують проекти, що мають високу якість.