Таріел Чекурішвілі: «Художника, як і птаха, годує Господь» | Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Всі матеріали на даному сайті призначені виключно для ознайомлення без цілей комерційного використання.
Розробка та супровід сайту: AnisLogo
Передрук публікацій дозволяється тільки при розміщенні прямого посилання на сайт https://www.cultura.kh.ua

Українська моваEnglish (UK)
A+ R A-
Рейтинг статті:

Таріел Чекурішвілі: «Художника, як і птаха, годує Господь»

Тариэл ЧекуришвилиУ Харкові в галереї «Бузок» пройшла виставка карбування грузинського художника Таріела Чекурішвілі. Тут було представлено понад двадцять робіт (ікони, картини, світильники) з дерева, міді та напівдорогоцінного каміння, а також відреставровані майстром старовинні фортепіано і фісгармонія.

Грузинському карбуванню навчився ... у Харкові

Таріел Чекурішвілі народився під Тбілісі - в Лагодехському районі. Він припускає, що тяга до малювання йому передалася генетично - від його далеких предків, які ще за цариці Тамари були відомими майстрами з виготовлення килимів. Однак традиційного грузинського карбування він навчився лише в Харкові.

«У Харків я переїхав в 1969 році, тут були знайомі, адже раніше була одна країна, - розповідає художник. - Спочатку влаштувався на кухні, сказав, що я кухар. Звичайно, я ніколи не вчився на кухаря, просто вмів готувати, адже всі грузини вміють готувати. Потім одружився на харків'янці, народилися діти ... Тут і осів. А потім знайшов себе: саме тут я навчився карбуванню».

Це якраз був період буму - карбування прикрашала стіни практично кожної квартири. Попит породжує пропозицію: захоплення карбуванням стало поголовним, малювати візерунки на мідній пластині прагнули всі - від відвідувачів дитячих гуртків до художників-аматорів.

Тариэл Чекуришвили«З технікою карбування мене познайомив харківський художник Митя Газейко. Я ходив до нього в гості, одного разу дивлюся, він щось дряпає на фользі. Мені так сподобалося, я запитую: «Що ти робиш?», А він каже: «Це ж ваше, грузинське, карбування». Я став приходити до нього зі шматочками фольги, міді, він мені показував, як зробити, а потім я і сам спробував придумати візерунок, ніяких пристосувань у мене не було, просто взяв фольгу, поклав на блокнот і авторучкою процарапав. Приношу йому, він каже, мовляв, це дуже хороша робота. Звичайно, вже багато пізніше я досконало опанував цю техніку, освоїв роботу з кислотами, тонування дерева, поєднання латуні з міддю і камінням, а починалося все як у всіх тоді: з кічу, з ширвжитку».

«Врятувати мистецтво можна, тільки пожертвувавши собою»

Карбовані ікони і до цих пір можна зустріти в стародавніх храмах Грузії. Як живі, дивляться на нас з мідних картин Таріела Чекурішвілі Богородиця, Микола Чудотворець, Давид Псалмопівець.

«Не знаю, канонічні вони чи ні, це так, як я їх бачу, як я їх сприймаю», - зізнається автор.

Особливе значення художник надає рамці, без якої картину вважає незавершеною, кожна рамка теж висікається на металі або вирізається з дерева, прикрашається камінням.

Тариэл ЧекуришвилиНа виставці були представлені і сюжетні картини. Ось, наприклад, молодий олень, який радіє тому, що у нього виросли роги. Картина називається «Молодість». На багатьох карбуваннях Таріела Чекурішвілі можна зустріти елементи традиційного грузинського свята «ртвелі», присвяченого збору винограду. У спеціальному дерев'яному чані, видовбаному з великого дерева, стоять чоловіки: вони давлять ногами виноград, сік якого стікає через зроблене внизу отвір в глечик, вкопаний у землю. Це робили чоловіки, так як робота досить важка - за раз іноді потрібно переробити кілька тонн винограду.

Присутні в сюжетах грузинського художника і українські мотиви. Ось, наприклад, два немолодих козака: у кожного вже залишилося по одному зубу, але вони продовжують веселитися, чокатися, згадуючи свою завзяту молодість з незмінними атрибутами: курильної трубкою і зброєю. Втім, і своє перше офіційне визнання майстер отримав за український сюжет.

«Мені запропонували взяти участь у республіканській виставці в Києві з карбуванням «Бандуристка». Під картиною був підпис: «Мистецтво належить народу». Потім виявилося, що ці слова належать Леніну, і, мабуть, держкомісія не змогла не дати мені золоту медаль і звання майстра народної творчості УРСР», - сміється Таріел Миколайович.

Взагалі жарти, гумор, посмішка - нерозлучні супутники цього виливають позитив людини. А ось на карбованому автопортреті він постає перед нами дуже серйозним.

Тариэл Чекуришвили«Я встав вранці, подивився на себе в дзеркало і усвідомив: які у мене сумні очі, - розповів художник. - Я розумів, що мистецтво, яким я займаюся, не дає ніякої матеріальної перспективи, і цілком можливо, що незабаром мені нічим буде годувати сім'ю».

Майстер вважає, що справжнє мистецтво неможливе без жертв:

«Бог або дає тобі талант, і ти розвиваєш його, або Він дає тобі гроші. Якось я прийшов до художника Савенкова й скаржуся: «Завтра їсти вже нічого: хліба немає, грошей немає». А він мені: «Не турбуйся, раз ти народився на світ, то Господь тебе не залишить без їжі». Ми вийшли на вулицю, і він вказав мені на голубів: «Вчора снігу не було, а сьогодні він випав. Подивися, що роблять птахи. Клюють! Снігом накрило насіння і траву, а вони все одно їх знаходять. Значить, Бог не дав їм померти з голоду, і тобі не дасть».

Відсутність комерційної вигоди і щедрих меценатів не засмучує майстра. Каже, що займаючись улюбленою справою, щасливий більше мільйонерів на джипах і в дорогих апартаментах. А попереду ще так багато цікавого: нові техніки, які належить освоїти, нові сюжети.

Тариэл ЧекуришвилиНаступна виставка - авторська інтерпретація карбованих виробів з 3000-річною історією

Той, хто не встиг відвідати виставку майстра традиційної грузинської карбування, в кінці 2013 року буде мати можливість прийти і подивитися нову експозицію.

«На роботу мене надихають і природні форми, і сучасні карбовані вироби інших авторів, і музейні експонати, - розповів Таріел Чекурішвілі. - Нещодавно я бачив у музеї бронзові бляхи, монети, прикраси, яким більше 3-х тисяч років. Їх знайшли грузинські археологи. Пластика у цих виробів приголомшлива, композиція ідеальна. Це як повідомлення звідти, з глибини часів. Наступну виставку я вирішив зробити, використовуючи ці стародавні образи і прийоми у своїх роботах».

Займається художник і відновленням клавішних інструментів. Кількість відреставрованих їм роялів, фортепіано, фісгармоній перевищує півсотні. Налаштовувати технічну музичну частину Таріелу Чекурішвілі допомагають професійні музиканти. Лоск зовнішньої обробки - заслуга майстра.

Довідка. Таріел Чекурішвілі - володар почесних нагород (золота медаль і звання майстра народної творчості України, срібна медаль і звання Лауреата премії ВДНГ) є почесним громадянином штату Меріленд, США. Духовним вчителем і наставником художника став Коба Гурулі - знаменитий грузинський майстер карбування. Основи малюнку осягав під керівництвом знаменитого тбіліського художника Шалви Циклаурі.

Тариэл ЧекуришвилиТариэл ЧекуришвилиТариэл ЧекуришвилиТариэл ЧекуришвилиТариэл ЧекуришвилиТариэл ЧекуришвилиТариэл Чекуришвили

Сховати метелика