foto


foto 61002, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська 62 foto +380 (57) 700-26-62  foto info@cultura.kh.ua foto www.cultura.kh.ua


Рейтинг статті:
( 4 шт. )

Харківська художня школа - від іконопису до авангарду: лекція мистецтвознавця Вікентія Пухарева

Вівторок, 09 липня 2013 р. Коментарів: 0

lekciyaWPuhareva4jpgЛекція Віктенія Пухарева пройшла 2 липня 2013 в галереї «Мистецтво Слобожанщини». Мистецтвознавець і художник-графік докладно розповів про минуле і сьогодення, традиції та інновації художньої школи Харкова.

Категорія «художня школа» має два основних напрямки розгляду. По-перше, з точки зору художньої освіти, а по-друге, як певного набору явищ, подій, моментів розвитку в рамках обраного за відправну точку принципу просторового або ідейного об'єднання. Вікентій Пухарев обрав шлях комплексного розгляду художнього життя Харкова, починаючи з ХVIII століття і до наших днів.

lekciyaWPuhareva3«Харківська художня школа - явище різноманітне, багатогранне, складне і не до кінця вивчене, - говорить лектор. - Це викликано тим, що сам Харків - місто загадкової долі, тут мистецтво і було, і не було. ХХ століття вирішило цю ситуацію, Харків став не тільки торгівельним та науковим центром, а і містом з розвиненою інфраструктурою художньої освіти, куди входили художні студії, школи, училище та інститут. Це дозволило «Першій столиці» вписати своє ім'я в ряд художніх центрів колишньої Російської імперії, а в контексті ХХ століття - Радянського Союзу і пострадянського періоду ».

Імперський період розвитку образотворчого мистецтва у Харкові

lekciyaWPuhareva1Все починалося ще в ХVII столітті, вважає мистецтвознавець. Потужним поштовхом для розвитку образотворчого мистецтва іконописної школи України, появи світського мистецтва і нових жанрів стало проникнення західноєвропейського бароко. Воно адаптувалося і трансформувалося на нашій території, знайшовши характерні риси декоративності, колоровості і життєрадісності, які виділяють дослідники мистецтва як відмінні риси Малоросії на тлі інших територій Російської імперії.

«Відкриття університету вирішило ситуацію подальшого розвитку мистецтва в Харкові, - підкреслює Вікентій Пухарев, - наявність класів «приємних мистецтв», формування першого музею сприяло виникненню професійної освіти. Університет сконцентрував навколо себе, і, як наслідок, в самому місті, передових діячів науки і культури».

MariyaRaevskaya IvanovaЗнаковою особистістю в контексті появи і розвитку професійної художньої освіти мистецтвознавець називає фігуру Марії Дмитрівни Раєвської-Іванової. Її творча і професійна біографія розвивалася всупереч соціально-гендерних обмеженням. Неможливість отримання в Російській імперії художньої освіти для жінки сприяє прагненню Марії Дмитрівни пізнати особливості художнього справи в кращих європейських навчальних закладах. Велику частину часу закордоном вона проводить в одному з ключових центрів мистецтва того часу - Дрездені. Там вона приймає рішення про необхідність вести педагогічну діяльність. По поверненню з Європи Раєвська-Іванова йде на рішучий вчинок - подає заявку на здачу іспитів до Петербурзької академії мистецтв про присвоєння їй звання вільного художника, без якого вона не має права викладати. Результат був позитивним, і вона стає першою офіційно визнаною жінкою - художницею в Російській імперії.

Наступним її кроком було відкриття на початку 1869 року в Харкові першої в Російській імперії приватної школи малювання і живопису (із загальнодоступною платою, для незаможних - безкоштовно). Організована Раєвської-Іванової школа функціонувала майже 30 років. У 1896 році Марія Дмитрівна передала школу місту. На базі навчального закладу в тому ж році була створена міська школа малювання і живопису, а в 1912-му - художнє училище. Училище в роки радянської влади стало технікумом, а пізніше - Художньо-промисловим інститутом, зараз це - Харківська державна академія дизайну і мистецтв.

DK XTZДовоєнні роки харківської художньої школи

Поява державного художнього вищого навчального закладу - явище знакове і багато в чому воно визначило подальший розвитку художнього життя Харкова. На думку Вікентія Пухарева, саме завдяки таким випадковим збігом обставин і розвивається в ту чи іншу сторону мистецтво.

«Приїзд відомих та талановитих художників, меценатство впливових діячів культури, їх бажання відкрити навчальний заклад, музей неможливо передбачити. Це частина тієї ірраціональності, яка властива всьому мистецтву », - підкреслює Вікентій.

Завдяки тому ж збігу обставин Харків з 1919-го до 1934 рік стає столицею новоствореної Української Радянської Соціалістичної Республіки. Прийшов час одного з найбільш бурхливих періодів в історії розвитку нашого міста. Активний приріст технологій, процес індустріалізації, прагнення до побудови нового суспільства з трансформованим згідно вимогам часу мисленням дає поштовх для авангардних течій у мистецтві на території Харкова.

«Початок ХХ століття характеризується небувалим сплеском художнього життя, мабуть, що вперше наш розвиток не тільки не відстає від західних традицій, а ще й диктує деякі зі світових тенденцій», - підкреслює Вікентій Пухарев.

Харківські зразки конструктивізму (будівля Держпрому, Будинку культури ХТЗ і так далі), супрематизму, графічного дизайну міцно зайняли своє місце в пам'ятках образотворчого мистецтва, які до сьогодні тиражуються у навчальній та енциклопедичної літератури в усьому світі. Але вже 30-ті роки внесли свої корективи, і мистецтво приймає більш формальний характер. Його основною метою стає ідеологічна допомога радянському уряду, авангардні пошуки стають «поза законом», світові війни, які настільки гостро торкнулися наші території, тільки сприяли такому стану справ.

RodnayaZemliya AKonstantinopolskiiВійськовий і післявоєнний період в історії розвитку образотворчого мистецтва у Харкові

Війна поставила художників до лав учасників воєнних баталій, і навіть якщо вони не брали в руки зброю, то все одно служили, виконуючи військові замовлення. У цей час активно розвивається графіка, саме цей вид образотворчого мистецтва найбільш підходящим чином відповідав запитам військового часу. Можливість швидкого тиражування, чіткість форм, лаконічність, мінімальні матеріальні витрати на виготовлення зробили графіку служницею військових дій. Плакати, листівки, зображення в газетах на військову тематику - все це стало знаряддям стрімкого поширення інформації та ідеологічного впливу.

Відлуння війни були чутні ще довгі роки в роботах художників і в мирний час. Затягнулися їх бойові рани, але душа пам'ятала той нестямний крик війни, який виривався назовні в алегоричній і філософської формі аж до 70-80-х років ХХ сторіччя. Всесоюзно визнаними геніями військової тематики стали такі харків'яни, як Адольф Константинопольський, Олександр Хмельницький, Андрій Сафаргалін та інші. Всі вони пережили жахи війни і у властивій для кожного манері залишили для поколінь пам'ять, закладену у сильних за своєю змістовності і виразності образах.

Boris Mikhailov Case HistoryПовернення авангарду до Харкова

Харків як студентська столиця збирав всередині себе найбільш розвинену та інтелектуальну молодь, яка була знайома з іменами Василя Єрмілова, Казимира Малевича і усвідомлювала наслідки впливу на уми людей соціалістичного реалізму. Простота, буквальність, прямолінійність, властиві цьому художньому напрямку, виховали покоління людей, які не здатні були дивитися на навколишній їх світ під різними кутами зору, існувала тільки одна правда і єдині канони її подачі. Це призвело до необхідності появи інших форм сприйняття і передачі світу.

VGontorovЕдуард Лимонов, Вагріч Бахчинян, Борис Михайлов, Сергій Братков, Сергій Солонський - це ті імена, які змінили долю Харкова як художнього центру. Більшість цих людей емігрувало, але їх робота дала грунт для глобальних змін у свідомості людей і появи нового покоління художників, які виросли і виховались на основі вже нових традицій художньої школи.

У контексті художньої освіти зразка незалежної України неможливо не згадати ім'я Віктора Гонторова. Він був для Харкова більше, ніж художник: першовідкривач багатьох талановитих імен, педагог, що виховав цілу плеяду учнів, які навчилися у нього не просто технічним прийомам монументального живопису, а способом сприйняття і бачення світу, якому властива неповторна частка іронії і простоти, неймовірним чином сплетена з меланхолійністю і неймовірною глибиною образів.

viktor sydorenko levitaciyaХарків - це місто, який протягом більше 300 років створює умови, де народжуються інновації, прогресивні думки, а головне люди, яким вони потрібні. Спираючись на фундамент минулого, наші сучасники, що сформувалися в Харкові (Павло Маков, Віктор Сидоренко, Роман Мінін), створюють сучасне мистецтво, що йде в ногу зі світовим розвитком.

Звертаємо вашу увагу, що наступна лекція Вікентія Пухарева пройде в рамках виставки Ірини Зиник «Медова ілюзія» і буде присвячена художньому напрямку абстракціонізму.

Нагадаємо, що попередня лекція мистецтвознавця проходила в червні 2013 року і була присвячена геніям з художнього об'єднання «Світ мистецтва».