foto


foto 61002, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська 62 foto +380 (57) 700-26-62  foto info@cultura.kh.ua foto www.cultura.kh.ua


Рейтинг статті:
( 4 шт. )

Люди, орки, назгули, гноми: про прототипи смертних народів Толкієна розповів історик Дмитро Бадаєв

П'ятниця, 25 липня 2014 р. Коментарів: 0

ЛекціяТретя лекція з циклу «Фантастичний світ Дж. Р. Р. Толкієна» історика Дмитра Бадаєва пройшла 24 липня 2014 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного центру культури і мистецтва. Тема лекції: «Смертні народи Арди». Історик розповів про походження і про долю окремих фантастичних етносів.

«Світ Толкієна стоїть не на геології, а на філології»

Завдання циклу лекцій про фантастичний світ Толкієна - розповісти широкій аудиторії про історію і про культуру через локальну тему фантастичного світу, створеного одним з найбільш знакових письменників ХХ століття.

«Важливо розуміти, що світ Толкієна, створений Піснею, стоїть на філології, а не на геології. Первісна симфонія для нього - абсолютне добро, а поява дисонансу - це поява темних сил зла, проти яких ведеться війна. Тому конфлікт у його книгах лежить не на рівні соціально-політичному, не на рівні матеріальних домагань, а на рівні етичному», - підкреслив Дмитро Бадаєв.

На попередній лекції йшлося про ельфів, а нинішню історик присвятив смертним народам: людям, гномам, оркам і назгулам.

ЛекціяСмерть - найвищий дар людей

«У Толкієна існує подвійне тлумачення появи в Середзем'ї людей. Вони з'явилися як натяк на дисонанс у гармонії світу, або як відповідь на появу цього дисонансу. Смерть людини - найвищий дар, який виводить її на рівень симфонії, Божественної Пісні. Людей об'єднує зв'язок з небуттям, кінцеве існування, і тому вони більш стійкі проти сил зла, ніж ельфи, які не можуть перемогти темряву», - говорить Дмитро Бадаєв.

Відносини людей і ельфів непрості. Є трактування, яке приймається багатьма шанувальниками Толкієна, що захоплюються рольовими іграми, що ельфи - це наставники людей. Але близький контакт двох народів трагічний, адже тоді порушується гармонія замкнутого світу ельфів, а люди можуть спокуситися красою і безсмертям ельфів.

Гітлер був... орком?!

Орки представляють собою дуже цікавий народ, так як своє походження, за задумом Толкієна, вони ведуть від ельфів. З останніми їх ріднить почуття гумору, колективізм, поняття про моральність і найголовніше - прерогатива душевного стану над фізичним. Спотворення природи ельфів темними силами призвело до того, що у них з'явилося внутрішнє спонукання творити зло заради зла, тому їх мораль розходиться зі справами, а акцент на душевних переживаннях затьмарює ті звірства, які вони творять.

Дмитро Бадаєв«Можливо, що образ орків Толкієн придумав під враженням трагічних подій двох світових воєн. Адже в 20-м столітті найбільш цивілізовані європейські народи займалися страшними звірствами, при цьому залишаючись згуртованими, спокійними, стриманими. Внутрішнє неусвідомлене спонукання творити зло заради зла письменник називає «оrcswork», тобто «праця орка». Гітлера Толкієн теж порівнював з орком, називаючи його «огидним червонолицим коротуном», - розповів Дмитро Бадаєв.

Не менш примітним є образ мертвих вершників назгулів. Вже наприкінці 19-го століття в європейській культурі з'явився новий тип людини, який прагне порвати зв'язок із традицією, з пам'яттю предків. Але вибудовуючи свою ідентичність «від протилежного» традиції, виявляється, що людям стає чуже все людське. Назгули являють собою прислужників зла, які живуть за принципом «знайди їжу або стань нею».

Чому читачі проводять паралелі між гномами та євреями?

Наступний народ Середзем'я - гноми, - також мають цікаву історію походження. Їх створив Валу Аулі, істота найбільш близька християнському образу ангела, владика земної тверді, гір і металу. Спочатку гноми були його слугами, які повинні були охороняти його скарби. Але Творець Всесвіту Еру Ілуватар вказав Аулі на те, що у них немає душі і одухотворив їх. Тому від початку гноми - штучні створіння, наділені великою творчою силою, але не вміють одухотворювати свої творіння. Вони майстерні ремісники і хоробрі воїни, але іноді їх прагнення до володіння витісняло прагнення до творення.

«Багато дослідників творчості Толкієна проводять паралелі між образами гномів і єврейським народом. Історія гномів склалася так, що вони змушені поневірятися по чужій землі, позбавлені батьківщини. Тільки у них є щось подібне до релігійної віри в реінкарнацію королівського дому, тому для кожного покійного вони будують окрему гробницю в скелі», - розповів історик.

Аліна Немірова та Дмитро БадаєвГостею на лекції стала знаменита перекладачка Толкієна

Лекцію про творчість Толкієна відвідала також Аліна Немірова - письменниця, автор книг в жанрі «фентезі» і одна з перших перекладачів знаменитої трилогії Джона Рональда Руела Толкієна «Володар кілець» на російську та українську мови. Аліна Володимирівна доповнила лекцію цікавими постановками проблем та коментарями.

«Незважаючи на те, що існує тенденція проводити паралелі між сюжетами Толкієна та історією 20-го століття, але всі вони не вміщаються в рамки створеного письменником світу. Безсумнівно, існують більш прямолінійні письменники, які дійсно за допомогою метафор описують актуальну дійсність, але Толкієн - набагато ширше і глибше. Він - батько-засновник жанру фентезі, творець цілого фантастичного світу і його великої історії. Це дуже моральний письменник, тому його, перш за все, хвилювали категорії етики», - зазначила Аліна Немірова.

Лекційний матеріал Дмитро Бадаєв доповнив слайд-шоу ілюстрацій різних художників до творів Толкієна. Наступна лекція з циклу «Фантастичний світ Дж. Р. Р. Толкієна» буде присвячена хоббітам.

Слідкуйте за нашими анонсами!

Автор: Рита Ізварина
Фото: Валентина Білоусова

Фотографії з лекції