foto


foto 61002, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська 62 foto +380 (57) 700-26-62  foto info@cultura.kh.ua foto www.cultura.kh.ua


Рейтинг статті:
( 2 шт. )

Козаки зі всіх регіонів об’єднують Україну: відкрилась виставка «Мамай єднає Україну»

П'ятниця, 21 листопада 2014 р. Коментарів: 0

Муравський шлях19 листопада 2014 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» відбулося відкриття виставки «Мамай єднає Україну» до Дня пам'яті жертв голодоморів. Різноманітні роботи сучасних художників з різних куточків України з колекції Музею історії Дніпродзержинська, об'єднані ідеєю єднання України через традиційний образ козака Мамая.

Козак Мамай є уособленням одного з символів української культури, інтерпретації його образу представлені глядачами в широкій палітрі технік та засобів виразності образотворчого мистецтва. Більшість робот, які увійшли в експозицію брали участь в щорічному історико-культурологічному фестивалю «Мамай-fest» та передані на постійне зберігання до Музею історії Дніпродзержинська. Сьогодні харків'яни мають унікальну можливість побачити твори, які в майбутньому стануть частиною музейної колекції образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва «Козак Мамай», який заплановано відкрити на колишніх козацьких землях – у м. Дніпродзержинську.

Олег Яцина«Я надзвичайно радий, що у нас відбулась подія відкриття цієї виставки. Вона була ініційована громадськими організаціями, а зокрема, запропонована пані Тетяною Бабіною, підтримана департаментом культури та обласним керівництвом. Виставка співпала з трагічним тижнем, коли ми відзначаємо день пам'яті жертв голодоморів, це доволі символічно. - говорить Директор Департаменту культури і туризму Яцина Олег Анатолійович. - Символічно те, що саме в Харкові, тогочасній радянській столиці, відбувся розстріл кобзарів, в нашому краю зі страшною силою лютував голодомор. Безперечно, всі ці події ми маємо пам'ятати і шанувати. Це був урок для сучасників, для нас, і для всіх тих, хто буде жити після нас».

Наразі український народ опинився перед черговим випробуванням в процесі свого історичного становлення. Роки формалізованого відношення до культурної спадщини та до формування сучасної культурної парадигми українського народу призвели до страшних наслідків - стіна ментального нерозуміння людей постала між громадянами великої, різноманітної, але єдиної країни.

Олександр Вакуленко, Наталія Буланова, Людмила Омельченко«Вже стало очевидним фактом усвідомлення того, що перед суспільством стоїть надзвичайно важливе і складне завдання від вирішення якого, без перебільшення, залежить доля країни, її цивілізаційний вибір, і власне, саме існування як незалежної суверенної держави – злиття українців двох цивілізацій в один народ, в одну політичну націю. Механізм такої конвергенції – виокремлення спільних для Сходу і Заходу України історико-культурних цінностей як базових для народного єднання, зокрема певних подій і культових постатей, що несуть в собі націєтворчу місію, - зазначає директорка Музею історії м. Дніпродзержинська, пані Наталя Буланова. - Домінуючим міфом історичної пам'яті українців протягом віків є козацький, який відігравав і продовжує відігравати надзвичайно важливу роль у консолідації новочасної української нації. Саме цей міф залишається найбільш прийнятим для українців по обидва береги Дніпра: у масовій свідомості образ козака зливається з образом України. Визначальна функція козака як захисника і оборонця народу, насамперед, зафіксована у народній картині «Козак Мамай». Традиційний фон картини та зовнішній вигляд козака переконливо свідчать, що він не агресор і не нападник, а застосування з його боку сили – тільки відповідь на насильство, що змушує його взятися до зброї, яка завжди поруч» [1].

Олександр ВакуленкоДомінантою експозиційного проекту «Мамай єднає Україну» є символічна карта України, яка складається з 25 об'єктів, що відповідає територіально-адміністративному поділу України (24 області та АР Крим). Карта представляє собою бачення художників різних регіонів нашої держави образа козака Мамая. Роботи виконані в різних техніках, відрізняються за рівнем майстерності, але всі вони націлені на розкриття культурних особливостей певного краю, а головне, за задумом ініціаторів проекту, несуть в собі об'єднавчу місію спільного минулого та майбутнього країни.

Слід зазначити, що до експонування у Харкові, проект «Мамай єднає Україну» з успіхом демонструвався також у Львові. Це живий організм, який доповнюється та видозмінюється в часі та просторі. Так, у Харкові до нього долучилися ще кілька митців. Зокрема представники знаної родини художників, майстри народної творчості Олександр та Олеся Вакуленки. Це підтверджує ідею «відкритого» соціокультурного інституту яку демонструє робота музею історії м. Дніпродзержинська.

Ігор БерезюкКультурно-духовний центр, що трансформується та прогресує разом з потребами часу та суспільства – це те, чим відрізняється музей невеликого міста Дніпродзержинську. Креативність ідей, що започатковані Дніпродзержинським музеєм наочно демонструє умовність понять центр та периферія по відношенню до масштабу міст. З 2008 року тут проходить «Мамай-fest», який є зверненням у формі музейного дійства до історико-культурної спадщини українського народу з метою популяризації національних традицій, що склалися в Україні за козацьких часів [2]. Прагнення не просто зберегти та законсервувати, а навпаки відкрити різні боки історії та мистецтва суспільству є прикладом для наслідування культурним установам у всіх куточках України.

Атмосферу аутентичної української культури підтримав виступ фольклорного гурту «Муравський шлях». Також на відкритті зі своїм віршем, складеним на одному з «Мамай-festів», виступив історик, культуролог та мистецтвознавець Андрій Корнєв, та сучасними українськими піснями публіку тішив автор-виконавець Ігор Березюк.

Виставка триватиме до 27 листопада.

Посилання:

1. Буланова Н. М. «Мамай єднає Україну» // [Електроне посилання http://mamayfest.at.ua/]

2. Там же