foto


foto 61002, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська 62 foto +380 (57) 700-26-62  foto info@cultura.kh.ua foto www.cultura.kh.ua


Рейтинг статті:

Виставка творчої групи Заслуженого художника України О. М. Лисенка «Екзерсиси»

Понеділок, 20 серпня 2018 р. Коментарів: 0

 1 copy copy copy copy copy copy

З 22 червня по 7 липня 2018 року в художній галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва глядачі могли побачити, дослідити, відчути виставку творчої групи Заслуженого художника України О. М. Лисенка «Екзерсиси». В експозиції були представлені живописні та графічні роботи заслуженого художника України Олександра Миколайовича Лисенка, художника, доктора мистецтвознавства, професора Олександра Всеволодовича Шила, і творчої групи учнів О. М. Лисенка, яка склалася в середній художній школі ім. І. Ю. Рєпіна (Марія Андрієнко, Ольга Беженар, Наталія Борисенко, Катерина Галаган, Олена Гохадзе, Діана Гурська, Вероніка Іванова, Артур Калин, Тамара Кім, Ольга Куліш, Ганна Кухарєва, Світлана Лазебник, Світлана Лоторева, Надія Люшня, Марія Мандрикіна, Наталя Миронець, Дарина Мосипан, Дар’я Новікова, Влада Повелиця, Дар’я Сарапіна, Валерій Соколовський, Тетяна Сотникова, Марія Титова, Мар’ям Хашим, Юлія Хохлова, Анна Гришина, Євгенія Кулик).

Екзерсиси - систематичні заняття в тій або іншій дисципліні, що проводяться з метою належного оволодіння необхідними навичками і прийомами. Екзерсис в образотворчому мистецтві - вправа для вдосконалення своєї художньої майстерності, пошуку і вироблення тих художніх компонентів (сюжетів, форм, композицій, колористичних поєднань), які дозволяють максимально точно висловити задум твору, свої ідеї та погляди.

Витоки художніх вправ творчої групи О. Лисенка знаходимо в мистецтві авангарду початку 20 століття. Під час занять художники разом обговорюють і досліджують спадщину авангарду, намагаючись зрозуміти цю систему художнього мислення, її основні принципи.

Головна особливість екзерсисів творчої групи А. Лисенка - не буквальне відображення образу натури, а його художня інтерпретація. Для цих інтерпретацій необхідні не тільки технічні знання, такі, як розуміння ритму, колірних і композиційних поєднань, а й багата фантазія, широкий кругозір, усвідомлення своїх внутрішніх якостей. Тому роботи творчої групи Олександра Лисенка не слід сприймати буквально, адже їх розуміння будується на асоціаціях, алюзіях і символах.

Як і художники-кубісти, студенти О. Лисенка прагнуть розкласти об'єкт на прості геометричні форми, згодом поєднуючи їх в одному просторі. Іноді, в роботах кордони між простором і формою зникають, створюючи нові комбінації і виміри. Не дивлячись на велику концентрацію на одному полотні різноманітних візерунків, геометричних форм і живих об'єктів (рослин, квітів і людей), зображення умовні, без зайвих деталей. Найнесподіваніші колірні поєднання, які, тим не менш, будуються за певними системами, виглядають цілісно і гармонійно.

У хаотичних, на перший погляд, роботах при детальному розгляді можна не тільки помітити реальні об'єкти, але і вловити певну послідовність і смисли. Але в роботах не існує строго заданого нормативу, глядач може сам вибудовувати послідовність, яка близька його світогляду. Твори учасників виставки «Екзерсиси» немов ребуси, які можна розгадувати.

Одним із завдань, результатом якого стали роботи, представлені на виставці, були своєрідні триптихи. У цьому завданні потрібно за допомогою довільно заданих точки, звивистої, товстої і тонкої лінії, зробити портрет, пейзаж і натюрморт. Спочатку задається ритм, який тримає композицію робіт. Далі, визначаючи загальний ритм, як один з головних інструментів композиції, її можна вдосконалювати за допомогою інших інструментів на вибір учасника. До завдання художники підійшли по-різному. Одні роботи більш реалістичні, інші - абстрактні, деякі роботи монохромні і лаконічні, інші - мають багату кольорову гаму і безліч деталей, на одних роботах - об'єкти і простір строго розмежовані, а на інших - зливаються в одне ціле. Але в кожній з робіт ми можемо побачити той чи інший зміст, вибудувати певну історію.

Примітними є автопортрети учасників виставки. В ігровій манері, з гумором, за допомогою кольору і лінії, їм вдалося передати не тільки характерні зовнішні риси, але й внутрішні особливості, свій настрій і характер. У роботах відчувається вплив таких напрямків і стилів мистецтва, як кубізм, футуризм, фовізм, сюрреалізм, поп-арт, експресіонізм, супрематизм. Але автори не обмежуються рамками того чи іншого напрямку, постійно експериментуючи з ними, і використовуючи їх, як можливість розуміння безлічі художніх мов, і використання більш широкого інструментарію. У екзерсисах є можливість не тільки для технічного вдосконалення, але і для експериментів, розвиваючих художнє мислення. Одним з педагогічних принципів, якими керується Олександр Лисенко, є не нав'язування свого бачення, а надання тієї свободи, яка сприяє появі у студентів їх власних творчих рішень і свого індивідуального стилю. Тому, не дивлячись на одного викладача і однакові художні завдання, у всіх учасників виставки вийшли різні результати. Додатковим розвиваючим чинником є ​​спільна взаємодія учнів, обмін знаннями, досвідом, вирішення спільних завдань та проблем. Екзерсиси творчої групи учнів О. М. Лисенка, не дивлячись на свою навчальну функцію, є повноцінними творами, які гармонійно виглядають в експозиційному просторі галереї.

У роботах авторів виставки «Екзерсиси» присутня безліч смислів, як явних, так і прихованих, які глядач може знаходити, обирати і конструювати, виходячи зі свого розуміння, внутрішніх якостей і світовідчуття. Ця смислова багатошаровість відображає індивідуальне людське сприйняття мистецтва, історії, природи, соціуму, своє співвідношення з великим Всесвітом, і розуміння свого місця в ньому. Завдяки символічній складовій робіт, обмежений простір листа або полотна розширюється, запрошуючи нас в подорож дивними фантастичними світами, які, при детальному розгляді, є спробами досліджувати нашу маловідому реальність.

Олександр Афанасьєв

 7

 2