ЗБІР ТА ЗАСТОСУВАННЯ В ПОБУТІ ЦІЛЮЩИХ РОСЛИН у селах Добролюбівка та Токарівка Куп'янського району | Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Всі матеріали на даному сайті призначені виключно для ознайомлення без цілей комерційного використання.
Розробка та супровід сайту: AnisLogo
Передрук публікацій дозволяється тільки при розміщенні прямого посилання на сайт https://www.cultura.kh.ua

Українська моваEnglish (UK)

Відділ дослідження нематеріальної культурної спадщини та креативних індустрій

A+ R A-
Рейтинг статті:
( 1 шт. )

ЗБІР ТА ЗАСТОСУВАННЯ В ПОБУТІ ЦІЛЮЩИХ РОСЛИН у селах Добролюбівка та Токарівка Куп'янського району

 0308 6

ЗБІР ТА ЗАСТОСУВАННЯ В ПОБУТІ ЦІЛЮЩИХ РОСЛИН у селах Добролюбівка та Токарівка Куп'янського району Харківської області

Знаннями зі збору та застосування в побуті цілющих рослин до цього часу володіють жителі сіл Добролюбівка та Токарівка Куп’янського району Харківської області.

Ці знання містять у собі сукупність архаїчних уявлень попередніх поколінь про силу та можливості природи (зокрема рослин) та успадковані правила поводження з нею для ефективного використання в побуті.

Місцеві жителі старшого віку розповідають, що цикл збору рослин починається весною. Особливої дати для першого збирання не існує, адже багато чого залежить від погодних умов кожного року. Однією з перших вітамінних рослин є молода кропива. Трави виходять збирати тоді, коли спаде роса вранці й до того, як вона випаде ввечері. Це зумовлено практичним моментом: мокрі рослини швидко пропадуть. Йдучи в поле, одягають чисту одежу.

Зазначають, що зібрані на свята Трійці та Купала рослини мають особливу цілющу силу, адже в ці дні відкривається небо. На свято Трійці й до Купала встилають підлогу будинку травами. Також на Трійцю в ворота встромляється гілка берези. Купальськими травами вважаються пижма й материнка.

Зібрані трави вдома перебирають, сортують, в’яжуть в пучки й підвішують на вірьовці під накриттям, або розкладають настилом не під прямим сонцем. Раніше трави зберігалися на горищі й під сволоком у хаті, а зараз в коробках, плетених корзинах, полотняних мішечках або загортаються в тканину.

Цілющі рослини широко використовуються як у лікуванні, так і в побуті.

Лікують рослинами і людей і тварин. Для лікування використовують відвари трав, настої для купання, обливання, а також свічки з травами. Свічки з травами використовують для очищення приміщення після негативних подій (похорону, «поганих» людей). Зі свічкою зі звіробоєм ходять навколо хворої людини. Традиційно дітей купали у ромашці (антисептик), м’яті (якщо нервує дитина), любистку («щоб люди любили»). До сьогодні ці знання використовують і сучасні молоді батьки. За розповідями, раніше, якщо був мор кролів, клітку окурювали полином. Також, якщо в селі була якась хвороба, пошесть, на вулицях розпалювали багаття з травами (полин, чебрець). Сьогодні деякі господарі вішають зсередини, при вході до хліву, пучок полину, так як вважається, що полин чистить від поганого ока та хвороб.

Активно використовують рослини при приготуванні зборів чаїв. М’яту вирощують вдома та використовують у приготуванні різноманітних страв (вареники, пряники, паски, варення).

Здавна рослинам надавали символічного та магічного змісту.

Барвінок вважається символом вічності. Новонародженим, на довге життя, прикрашали колиску барвінком. Подружній парі на весілля робили вінки з барвінку. І навіть вінок у вигляді знаку безкінечності вішали на могилі на хрест.

А ось лопух вважається неоднозначною рослиною. Існує думка, що лопух погано впливає на дітородні органи. Не пасли худобу там, де ріс лопух. Якщо молода дівчина осоромила себе до весілля, то їй на ворота вішали лопух.

Раніше також вагітним жінкам було прийнято збирати листя берези та дуба. Новонародженим дітям у перше купання додавали це листя. Хлопцю – дуб, як чоловічий символ міцності, а дівчинці – березу, як жіночий символ гнучкості та чистоти. Але воду з березовим листям виливали під дуб, а воду з дубовим листям виливали під березу. Таким чином, для своїх дітей заздалегідь загадували вдале парування.

Для дітей робили ляльки-травниці, які набивали рослинами. Дитина гралася лялькою й вдихала аромат трав. Ляльку-берегиню для своєї дитини робили кожного року нову, з розумінням того, що хотіли для дитини й відповідно до властивостей рослин. Наприклад, якщо дитина хворіла – використовували звіробій. Якщо у дитини була спадкова хвороба – в ляльку вплітали деревій. Також батьки дарували дітям «трав’яних коників», коли вони мали обрати свій шлях в житті. «Трав’яних коників» робили з деревію, шавлії, полину та пижми.

У селах Добролюбівка та Токарівка знання щодо збору та застосування в побуті цілющих рослин зберігають зараз Мешкова Олена Борисівна (1962р.н.), Букаєва Олена Валеріївна (1972 р.н.) та Гарапа Раїса Кирилівна (1935р.н.). Носії проводять дослідження та експедиції разом з молодшим поколінням для подальшої фіксації елемента, передають свої знання на майстер-класах дорослим і дітям, на прохання організовують виїзди в поля, де люди мають змогу вивчати знаходження рослин в природі й правильне їх збирання.

0308 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Експедиційні виходи в поле для збирання цілющих рослин.

0308 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Збирання цілющих рослин мешканцями та гостями села.

0308 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Зібрані у кошики цілющі рослини.

0308 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сушіння цілющих рослин.

0308 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сушіння цілющих рослин.

0308 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Збір з трав для чаю

 0308 7

 

 

 

 

 

 

 

 

Свічки з травами

0308 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер-клас з травоплетіння від Мешкової Олени Борисівни в діючому музеї Село майстрів

0308 9

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер-клас з травоплетіння від Мешкової Олени Борисівни в м. Харків

 

0308 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Букаєва Олена Валеріївна. Майстер-клас у діючому музеї Село майстрів

0308 11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Гарапа Раїса Кирилівна (зліва). Виготовлення свічок з травами

                                                                                      

                                                                                     

 

Сховати метелика