«Японський щоденник» східнознавця Світлани Рибалко | Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Всі матеріали на даному сайті призначені виключно для ознайомлення без цілей комерційного використання.
Розробка та супровід сайту: AnisLogo
Передрук публікацій дозволяється тільки при розміщенні прямого посилання на сайт https://www.cultura.kh.ua

Українська моваEnglish (UK)

Відділ сучасного мистецтва Галерея «Мистецтво Слобожанщини»

A+ R A-
Рейтинг статті:
( 7 шт. )

«Японський щоденник» східнознавця Світлани Рибалко


altПісля чого сезон цвітіння сакури вважається офіційно відкритим, чим займаються гейші, їх учениці - майко, а також інші жінки, навчені мистецтву прийому гостей? Загадкова Японія стала трохи ближче і зрозуміліше для гостей галереї «Мистецтво Слобожанщини» обласного центру культури і мистецтва, які відвідали лекцію «Японський щоденник» східознавця, арт-критика і викладача Харківської академії дизайну та мистецтв Світлани Рибалко.

Відомий в Україні японіст Світлана Рибалко вчинила кілька експедицій в Японію, в яких на власному досвіді пізнала всі тонкощі етикету і витонченість культури Країни висхідного сонця. На зустрічі мистецтвознавець спробувала донести витончене розуміння прекрасного в японській культурі, яке найкращим чином розкривається через тему сакури і втілюється в сучасній культурі гейко та майко.

Навесні Японія перетворюється на «театр сакури»

alt«Сакура (японська назва декоративної вишні та її квіток) - найбільш відомий символ Японії, - розповідає Світлана Борисівна. - Квіти сакури можна зустріти всюди: на одязі, посуді, предметах побуту, в прикрасах. Сезон цвітіння сакури триває кілька місяців і хвилею прокочується по всіх островах Японського архіпелагу з півночі на південь. У символічному значенні сакура означає швидкоплинність життя і крихкість краси. Квітуча сакура іноді радіє своєю красою всього кілька годин, один порив вітру в мить може понести всі квіти з дерева, тому кожен японець щороку прагне відобразити цвітіння сакури в пам'яті».

altМилування сакурою (ханамі) в Японії носить масовий характер: щорічно метеорологи і вся громадськість відстежують фронт цвітіння сакури. У телевізійних новинах і газетних статтях повідомляються дані про етапи розцвітання сакури і найкращі місця, де можна спостерігати за цвітінням. Багато японців пересуваються країною слідом за квітучою сакурою, щоб всю весну провести, милуючись вишневим цвітом.

Свою розповідь Світлана Борисівна ілюструвала яскравими фотографіями, що відобразили цей надзвичайний час. На них всі змогли побачити, як багато японців прагнуть провести час в милуванні цвітінням, навіть у будній день в міських парках розташовується безліч людей на килимках з частуваннями.

altЇї в Японії можна зустріти всюди: в гірських районах, по берегах річок, в міських та храмових парках. На вулицях панує святковий настрій, всі говорять про те, куди можна поїхати, що подивитися, де знаходяться найбільш цікаві дерева. У вихідні дні або після роботи компанії друзів, товаришів по службі, цілі родини влаштовуються під квітучими деревами, розстеляють солом'яні циновки, розкладають закуски, щоб помилуватися квітучою сакурою, а заодно і весело провести час. Ніхто не здивується, побачивши молоду людину в діловому костюмі, що сидить рано вранці під квітучою сакурою в парку і чекає своїх колег. Ханамі вважається цілком поважним приводом для того, щоб піти раніше з роботи, зібратися з друзями або колегами, щоб насолодитися бесідою і спогляданням квітів.

altДивовижний і відомий парк Суміда, в якому ростуть близько 400 дерев та під ними встановлено унікальне підсвічування, і часто насолодитися красою цвітіння приходять саме з настанням темряви.

Квітка сакури як метафора життя людини

Крім цього яскравого, святкового і загальновідомого боку є й інший, більш трагічний і, напевно, суто особистий для японців.

«Квітка сакури - це метафора людського життя, яку проживають так само, як падає пелюстка сакури - красиво і дуже швидко. Саме тому сакура тісно пов'язувалася з бусі (японським воїном) і його способом життя. У сучасні часи символичне значення квітки сакури пов'язане з загонами камікадзе, створеними для залякування ворога під час Другої світової війни (для японців - Великої Тихоокеанської). Саме тому офіційний початок цвітіння сакури визначається за часом розпускання перших п'яти квіток у стародавньому буддійському храмі Ясукуні в Токіо. Храму, задуманому імператором Мейдзі як храм миру і громадянського примирення, а тепер він став яблуком розбрату у зовнішньополітичних іграх. Тут не треба шукати подробиці або хронологію битв, для Ясукуні важлива лише як віддана за батьківщину життя. Тому цілком обгрунтована експозиція за принципом «погляду на війну зі своєї, японської, сторони»... Тому політики можуть переглядати історію, а історики переписувати, тільки цінність відданих за Японію життів японці не оспорюють і не ставлять в залежність від політичної кон'юнктури», - пояснює Світлана Рибалко.

Спеціальний чиновник по кілька разів на день приїжджає в храм, щоб не пропустити мить, коли розпустяться п'ять перших квіток сакури. Не більше і не менше. І саме в цей момент прозвучить офіційно оголошення: «Сезон сакури почався!».

alt Кіото – столиця гейш

Другу половину зустрічі мистецтвознавець присвятила темі, що не менше будоражить уяву. Японські гейші (гейко) вже давно є головними фігурами безлічі історій, легенд. У їх відношенні не менше загадок і оман. Фільм «Мемуари гейші» спровокував хвилю інтересу до найдавнішої професії в Японії. Але в ньому переплелися дійсні факти з художнім вимислом, історичними неточностями. А як на сьогоднішній день йдуть справи в історичних «веселих кварталах» Кіото, і хто такі насправді гейко та майко, про це Світлана Рибалко дізналася під час чергової експедиції до Японії. Їй вдалося взяти абсолютно ексклюзивне інтерв'ю у таю (куртизанки самого вищого рангу), і майко (дівчаток-учениць гейші).

У колишні часи район нічних розваг називався ханаматі. Хана - квітка, маті - квартал, тобто квітковий квартал. Зараз, мабуть, тільки в Кіото, єдиному місті в усій Японії, з 18-го століття практично в незмінному стані зберігся цілком весь квартал. Це вулиця з дерев'яними будиночками і гратчастими вікнами, закритими бамбуковими шторками. За ними – приховане від сторонніх очей життя мешканців ханаматі.

Зберігся і сам принцип його життя. І гейші, і молоді учениці-майко живуть тут у громадах. Відірвані від решти всього світу, вони 24 години на добу знаходяться у цій атмосфері мистецтва і вишуканої краси.

Всупереч розхожій думці, гейша зараз абсолютно не пов'язана зі сферою інтимних послуг. Щоб не було зайвих помилок, Світлана Борисівна відразу ж пояснила істинне значення цієї професії. Гейша або японською «гейко» - людина мистецтва. Професія гейко - невід'ємний елемент японської культури банкету (одзашікі). Гейко зустрічає клієнтів, доглядає за ними, розважає бесідою. Будинок, де живуть гейші, закритий для сторонніх. Прийом клієнтів проводиться в спеціальних чайних будинках, по суті - ресторанах (отяя). У гейко є учениці - майко (людина танцю). Вони присутні на одзашікі, їх функції обмежуються танцем. Відвідуючи одзашікі разом з «старшою сестрою», вчаться тонкощам етикету і прийому гостей.

alt«Важко зрозуміти: ну, що такого японці знаходять в цих запеленатих в шовк лялечках з товстим шаром білил на обличчі? Тепер я знаю, це особлива атмосфера, то є настрій легкості, щастя, безтурботності і чистоти, яке вони випромінюють. Якщо спробувати сформулювати післясмак від спілкування з майко - я б сказала, «відчуття свіжості», - згадує свої враження Світлана Борисівна.

В образі і гейко, і майко все не випадково і символічно. За характером прикрас можна визначити даний час року і навіть місяць. Чим густіше на червоному комірі біла вишивка, тим досвідченіше майко, а гейко носить абсолютно білий комір. Грим на обличчі наноситься строго певним чином, але призначений він тільки лише для того, щоб позначити, що перед вами не проста жінка, а актриса. Це певним чином дистанцює дівчат і ніби підкреслює, що губи, очі, форму носа, - все можна намалювати, а справжня краса ховається всередині.

Світлана пояснила, що в Японії коли захоплюються жінкою, то кажуть: «Яку атмосферу вона вміє створити!».

Якщо майко - втілення дитячої чистоти і безтурботність, то гейко - це вже молода елегантна жінка. Ці відмінності наочно втілюються в зовнішньому вигляді. Під час інтерв'ю Світлані Борисівні вдалося досить детально сфотографувати всі деталі костюму і гриму, а слухачам лекції пощастило їх побачити на великому екрані.

Таю – цариця та легенда «веселих кварталів»

Але, дійсно, приголомшливим була розповідь про таю - куртизанку вищого рангу, про яку в українському середовищі практично нічого не відомо. Мешкали вони також в ханаматі. Тільки на відміну від гейш і майко, таю крім витонченого спілкування, чайної церемонії та інших тонкощів, надавали й інші послуги. Правда, доступ до її мистецтва був досить обмеженим і під силу тільки дуже заможним аристократам. І то лише після кількох щедро оплачених зустрічей, у процесі яких відбувалося знайомство таю і клієнта. Після них вона могла або погодитися, або відмовити у переході на більш близькі стосунки. Зараз в Японії залишилося лише 4 таю, і всі вони належать одному будинку в Кіото. Це професія зараз збережена, тому що таю не варто плутати з ойра (повією). Таю - це як вищий ранг! Спочатку майко, потім гейко, а потім - таю. Ними ставали одиниці. Сучасні таю продають тільки мистецтво прийому гостей.

DSC 0538

«Обі (пояс) таю зав'язують спереду вузлом у формі серця. Деякі пишуть, що спереду вузол зав'язували повії, щоб легше і швидше можна було роздягатися. Це не так. Вузол спереду - привілей аристократів. Коли спереду величезний бант, працювати неможливо: і бант заважає, і руки потрібно було тримати під бантом. На спині вузол зав'язували служниці або звичайні жінки, в повсякденному житті вузол на спині практичніше», - пояснює Світлана Борисівна.

Звичайно, сфотографувати життя таю так близько, як гейко, було неможливо. Таю були свого роду царицями і легендами ханаматі. Єдина можливість побачити таю - це дорогі одзашікі (банкети) або променади таю до храму, що перетворювалися на цілий перформенс. Виряджені в чудовий одяг, з високими зачісками, оснащеними немислимою кількістю прикрас, вони гордовито виступали в супроводі своїх учениць-служниць - кабур. Світлані Рибалко вдалося немислиме: отримати аудієнцію з таю і взяти у неї інтерв'ю, а, відповідно, на собі відчути всю чарівність і пишність майстерності таю.

У професійному сенсі основне завдання і майко, і гейко, і таю - це гідний прийом гостей. Тому в них немає ні краплі зарозумілості, а лише надзвичайну повагу до гостя, при відповідному почутті власної гідності, тобто ніби собою і своїм відношенням вивищувати гостя.

alt«Таю - це дуже високий ранг, і клієнти, особливо новачки, губляться, коли бачать таю. Все, у що одягнута таю, - це вищий рівень речі і вищий рівень одягання. Тому як би не був прекрасний костюм, таю завжди босоніж, щоб таким чином «поставити себе трохи нижче» перед клієнтом. Одяг в Японії - це спосіб висловити повагу. Ще одне маленьке порушення в чудовому вбранні таю - це трохи загнутий виворотом назовні комір».

Дуже шкода, але найцікавіша лекція обмежена часом. Для багатьох розповідь Світлани Рибалко був відкриттям Японії з абсолютно нового боку. Докладні інтерв'ю з майко і таю, а також найцікавіші звіти з поїздок до Японії можна прочитати на сайті http://rybalko-orient.com.ua

Виставки

Prev Next

Персональна виставка графіки харківської художниці Одарки Воронової «Перевтілення»

  З 10 по 24 лютого 2018 року в художній галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва проходить...

Детальніше

Виставка сучасного українського іконопису

  З 19 січня по 3 лютого 2018 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва ...

Детальніше

Виставка художніх робіт «Різдвяний подарунок Слобожанщині»

  Виставка художніх робіт викладачів та учнів художнього відділення Первомайської дитячої школи мистецтв «Різдвяний подарунок Слобожанщині»   28 ...

Детальніше

Виставка живопису, графіки, скульптури сучасних художників «Образ дитини»

    З 7 по 23 грудня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва  експонується вист...

Детальніше

Збірна виставка робіт з валяння "Вовна сучасності. Нові реалії традицій"

  16 листопада 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття збі...

Детальніше

Персональна виставка графічних робіт і батика Алли Рукавіциної «Луной был полон сад»

  21 жовтня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональна вис...

Детальніше

Персональна виставка живопису та графіки харківського художника Сергія Грічанка «My dream Israel»

26 жовтня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональна виставка...

Детальніше

Персональна виставка батику та художніх робіт Наталії Владимирової «Декоративна Україна»

      З 14 по 30 вересня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтв...

Детальніше

Фотовиставка переможців конкурсу «5-та стіна. Театри Харківщини»

23 серпня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося урочисте відкриття фо...

Детальніше

Персональна виставка живопису Юрія Кузнєцова «За покликом пензля»

4 серпня 2017 року у галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персонал...

Детальніше

Персональна виставка акварелі Ольги Бабіч «Увертюра»

6 липня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття персональної ...

Детальніше

Виставка дитячих малюнків учнів шкіл Харкова і Харківської області «Оберігаємо життя!»

  15 червня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулося відкриття вистав...

Детальніше

Підсумкова обласна виставка художніх робіт «Надія Слобожанщини»

25 травня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрито Підсумков...

Детальніше

VII виставка студентів і викладачів Харківського художнього училища «Дарую майстерність»

27 квітня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася VII виставка студе...

Детальніше

Виставка художніх робіт «Мить»

 6 квітня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва розпочала експ...

Детальніше

Міжнародна виставка китайського живопису «Мистецтво Чжень Шань Жень»

16 березня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася Міжнар...

Детальніше

Виставка художніх робіт (гобелен, живопис) Антоніни Анорічевої-Єрьомки «Українська рапсодія»

23 лютого 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась персона...

Детальніше

Персональна фотовиставка жіночого портрета Валентини Хруслової «Чарівна і загадкова»

2 лютого 2017 року галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилася персональн...

Детальніше

Обласна виставка кераміки та художніх робіт «Різдвяний подарунок Слобожанщині»

    12 січня 2017 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась  О...

Детальніше

Х підсумкова фотовиставка Обласної громадської організації «Харківський фотоклуб» «FOCUSники»

  22 грудня 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась 10...

Детальніше

Виставка за результатами міжнародного конкурсу ім. Зінаїди Серебрякової

  Виставка за результатами міжнародного конкурсу ім. Зінаїди Серебрякової «НЮ. Живопис. Графіка. Скульптура»   1 грудня 2016 року в галереї «Мист...

Детальніше

Персональна виставка гобеленів Олега Слєпцова «Архітектурний пейзаж»

10 листопада 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відбулось від...

Детальніше

Виставка Анатолія Мороза (Архімандрита Миколая) «Тут і зараз»

  20 жовтня 2016 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» Харківського обласного організаційно-методичного центру культури і мистецтва відкрилась пе...

Детальніше

Виставка живопису Марка Константинопольського «Етюдні переспіви»

  29 вересня 2016 року в стінах мистецької галереї «Мистецтво Слобожанщини» відкрилась персональна виставка живопису харківського художника Марка К...

Детальніше

Виставка Харитона Думбур, Олени Думбур і Олександра Петрова «Слобожанська Меотида»

      8 вересня 2016 року в стінах художньої галереї «Мистецтво Слобожанщини» відбулося відкриття виставки харківських художників - живописця Хар...

Детальніше
Сховати метелика