14 березня в галереї «Мистецтво Слобожанщини» обласного центру культури і мистецтва відкрилася виставка «Сезон дощів» фотохудожника Мстислава Чернова. Це експозиція першій частині дворічного проекту автора. Куратор виставки - відомий харківський фотохудожник Володимир Оглоблін.
На виставці представлено 50 робіт, які репрезентують життя південно-східних азійських країн - В'єтнаму, Камбоджі і Бірми. Більшість фотографій відображають руїни найбільшого в світі храмового комплексу Ангкор-Ват у Камбоджі. Цей грандіозний, площею понад 400 квадратних кілометрів, є найбільшою з коли-небудь створених культових споруд, і одним з найважливіших археологічних пам'яток світу. Він включений до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Розташовується на заході Камбоджі, недалеко від міста Сиемреап.
На фотографіях Мстислава Чернова можна побачити, як час нещадно стирає сліди людської цивілізації. Колись могутня кхмерська імперія побудувала цей храмовий комплекс як свідчення процвітання і величі своїх богів. Унікальне поєднання брахманістскіх і буддійських вірувань застигло в химерних поєднаннях кам'яних статуй і дивних архітектурних ансамблях.
Але незабаром після побудови він був покинутий - люди пішли звідти. У XV столітті змінилася влада, а разом з нею і пануюча релігія. Оточені джунглями храми, обплетені корінням і порослі мохом, повільно руйнуються. З кожним роком творіння людських рук поглинається природою. А люди, які приходять у цей храм, - це діти сьогоднішнього дня. Вони приходять і йдуть в вічної плинності життя, але для цих місць вони чужі гості і вже не можуть вдихнути і оживити померлий дух цих храмів.
Дивовижні портрети місцевих жителів контрастують і підкреслюють безжиттєвість обіталіща богів. Благородну старість і відкритість дитинства об'єднують погляди, повні життєвої сили. Життя людського духу померло в камені, але продовжує жити в спадкоємцях стародавніх кхмерів - сучасних камбоджійців.
У країні дощів час схожий на воду. Час тече крізь камінь, змінюючи і руйнуючи його. Автору вдалося об'єднати документальність і художність. Мстислав Чернов не просто представляє іншу культуру, він намагається знайти і зобразити сутність священного місця. На думку фотографа, масштаб, унікальність і найглибше духовне значення спадщини кхмерської культури можна пізнати тільки через сюрреалізм метафор фотографії. На виставці поштою немає кольорових фотознімків. Лаконічний чорно-білий ритм фото і тонке опрацювання в сепії стирають яскраві прикмети часу, роблячи фотороботи позачасовими.
На жаль, автор не зміг бути присутнім на відкритті виставки, він як фотограф співпрацює з багатьма гуманітарними організаціями, і на той момент був у літаку по дорозі до Ірану.
Зате підтримати колегу прийшов молодий харківський художник Ленур Веліляєв. Він привніс незвичайну родзинку в відкриття виставки: музика стародавньої архітектури для гостей галереї оживала в барабанних ритмах. Ленур - не тільки талановитий живописець, але і відмінний барабанщик.
Довідка: Мстислав Чернов протягом 8 років займається фотографією, останні 4 роки знімав у більш ніж 40 країнах світу. На даний момент працює журналістом харківського агентства Медіапорт і київського агентства Українські новини (фріланс). Знімає документальні проекти для різних міжнародних гуманітарних організацій.
Виставка триватиме до 30 березня. Вхід вільний.
Click to open