foto


foto 61002, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська 62 foto +380 (57) 700-26-62  foto info@cultura.kh.ua foto www.cultura.kh.ua


Рейтинг статті:
( 6 шт. )

Як навчитися розуміти абстракціонізм? - пояснив В. Пухарев в рамках лекції з історії мистецтва

Середа, 31 липня 2013 р. Коментарів: 2

lekciya Vikentiya 3 5Лекція Вікентія Пухарева з історії мистецтва на тему «Абстракція в мистецтві ХХ століття» пройшла 23 липня 2013 в рамках виставки «Медова ілюзія» Ірини Зінік в галереї «Мистецтво Слобожанщини». Аспірант Харківської академії дизайну і мистецтв познайомив відвідувачів галереї з одним з ключових явищ в культурі ХХ століття - нефігуративним мистецтвом. Хто стояв біля витоків даних форм зображення? З яких причин абстракція стрімко набирала обертів на початку ХХ століття, і чому занепала в другій половині століття? Чи можна навчитися розуміти абстрактне мистецтво? Ці та багато інших питань підіймалися в рамках лекції.

lekciya Vikentiya 3 2Російські абстракціоністи - спадкоємці давніх іконописців?

Абстракція в станковому живописі - це явище ХХ століття. Незважаючи на те, що абстрактні зображення у вигляді орнаментів можна знайти, починаючи з зорі розвитку образотворчого мистецтва - періоду архаїки, абстракція, як форма передачі дійсності і мислення, характерна для сучасної культури. Існує дві поширені помилки, що стосуються абстракції. По-перше, багато хто вважає, що абстракція і сучасне мистецтво синонімічні. «Абстракція - це лише одна з багатьох граней мистецтва ХХ століття» - зазначає лектор. По-друге, існує точка зору, що абстракція - явище яке не характерне для нашої культури.

«Це одна з небагатьох форм образотворчого мистецтва, яка виникла на грунті Російської імперії і змогла успішно розвинутися тут до того моменту, доки радянська влада не вирішила викоренити будь-які форми інакомислення» - говорить Вікентій Пухарев.

Кінець ХIX - початок ХХ століття ознаменувалися великою кількістю як технічних, так і гуманітарних відкриттів. Активне розповсюдження отримала фотографія, яка стає альтернативою реалістичного живопису. Багато з модерністських художників більше не бачать необхідності фіксувати життя в тій формі, яка доступна для людського ока. Розвиваються дослідження в галузі психоаналізу, з'являються революційні напрямки у філософії та соціології, які природним чином вплинули на практичні та теоретичні пошуки художників. Багато художників починають займатися теорією мистецтва, пишуть статті, маніфести, очолюють дослідні інститути та лабораторії.

lekciya Vikentiya 3 4Абстракціонізм став відображенням історичних подій першої половини ХХ століття, як новітніх наукових досліджень (наприклад, вивчення меж людського пізнання і сприйняття), так і деструктивних наслідків військових і революційних дій. Абстракція в мистецтві набирає обертів саме в той момент, коли не вистачає традиційних прийомів зображення для вираження всіх трансформацій реальності.

«Формально абстракціонізм є новим етапом символізму. Про це свідчать широкі дослідження абстракціоністів у галузі вивчення символіки кольору. У прагненні до максимальної змістовності і рівню сили впливу, художники роблять відсилання до давньоруської іконопису, де кожен колір в певному положенні і поєднанні розповідав би історію світопорядку », - зазначив лектор.

Під враженням картини Моне, Кандінський зайнявся живописом у віці 30 років

Перша абстрактна картина була написана Василем Кандинським в 1909 році. В даний час вона знаходиться в Національному музеї Грузії. До мистецтва Кандинський прийшов у свідомому віці 30-ти років.

«Ймовірно, що основним поштовхом до занять живописом стала робота Клода Моне «Сноб сіна», побачена Кандинським на виставці французького мистецтва в Москві, - розповів Вікентій Пухарев. - Картина справила на його настільки сильне враження, що він відправився навчатися живопису за кордоном. На той момент центром мистецтва був Мюнхен. У 1900 році він вступає до Мюнхенсьої академії мистецтв, де навчався в майстерні у Франца фон Штука. Вже через рік Василь Кандинський очолив своє мистецьке об'єднання «Фаланга» і викладав у художній студії».

kandinskii lekciya Vikentiya 3Художник вчився і багато подорожував. Повернувшись до Росії, Кандинський потрапляє вже в іншу державу, і, незважаючи на те, що він був офіційно призначений почесним професором Московського університету, міг вільно займатися дослідницькою та творчою діяльністю, в 1921 році, виїхавши для організації виставки російських художників в Німеччину, до Росії він більше не повертається. Надалі художник бере участь у художніх процесах, будучи мешканцем Франції. Причини такого вибору очевидні - це перші нездорові прояви режимів, як на території Німеччини, так і на території Росії. Як безпосередній активний учасник художніх об'єднань під штампом «дегенеративного мистецтва», Василь Кандинський перебував у постійній небезпеці бути не тільки незрозумілим суспільством і державою, але і ними знищеним.

«Чорний квадрат» Малевича як відображення кризи реалістичного живопису

malevich kvadratt lekciya Vikentiya 3Абстрактне мистецтво є сукупністю багатьох напрямків і форм мистецтва. Дослідники включають в нього кубізм, супрематизм, лучізм, фовізм. Засновник супрематизму - Казимир Малевич - також відноситься до ряду художників абстракціоністів. Його пензлю належить одна з найбільш відомих робіт в світі - «Чорний квадрат». Це робота являє собою маніфест супрематизму в живописі, з одного боку, а з іншого, найбільш виразно і лаконічно відображає загальне відчуття людини-інтелектуала того часу.

«Розгубленості і безвихідь, що граничить з глухим кутом образотворчих шукань в області реалістичного живопису, зробили «Чорний квадрат» брендом мистецтва ХХ століття» - зазначив Вікентій Пухарев.

Казимир Малевич міцно закріпив своє ім'я в історії сучасної культури також завдяки теоретичним роботам в області мистецтва і філософії. Він був одним з небагатьох, хто зміг відносно безболісно адаптуватися і влитися в нові умови роботи в контексті соцреалізму.

Pollok lekciya Vikentiya 3Джексон Поллок довів: творчий процес буває цікавіше готової роботи

Багатьом художникам під час революційних змін довелося емігрувати до Америки, де розвинулося свій напрямок абстрактного мистецтва. Одним з найбільш відомих американських художників абстракціоністів є Джексон Поллок - лідер та ідеолог абстрактного експресіонізму. Його картини виходили далеко за межі картинної площини і меж сприйняття. Метод, яким працював Поллок (розбризкування фарби на поверхню полотна), дозволяв створювати ілюзію тривимірного простору в двомірній роботі. Він прямує шляхом відмови від формальних рамок картини, його обтяжували традиційні підходи та матеріали художників. Джексон Поллок ламав стереотипи і рамки дозволених художнику методів художнього вираження. Його пошуки в галузі образотворчого мистецтва можна вважати одними з перших перформансів. Художник отримав визнання за життя завдяки документальному фільму про його творчість, де процес створення полотна представлений яскравіше, ніж його результат. Поллок розвинув «мистецтво дії» у всіх фарбах.

Дизайн як утилітарне застосування абстракції для масового споживання

ikea lekciya Vikentiya 3Сприйняття абстракціонізму вимагає певної інтелектуальної підготовки і знань у галузі культури, якими володіють не всі. Ця особливість даної форми мистецтва привела її творців до необхідності утилітарного застосування абстракції. Дизайн став областю творчості, де абстракція змогла реалізуватися і розвинутися на рівні масового споживання. Технологічність форми виробів і прагнення до максимальної виразності при мінімальних засобах вираження в дизайні середини ХХ століття відповідали ідеям абстракціоністів.

Широке поширення такий дизайн отримав в Америці і Скандинавії. До сьогодні не втратили свою актуальність ряд принципів, форм і моделей, популярних на піку застосування абстракції в утилітарному користуванні.

«Спад популярності абстракціонізму пов'язаний з відновленням післявоєнної Європи і виникненням нових завдань у мистецтві. Мистецтво стає не стільки локальним маніфестом, скільки предметом міжнародної репрезентації», - підсумував Вікентій Пухарев.

lekciya Vikentiya 3 1Перекочувавши до Америки в роки другої світової війни, абстракціонізм поступово змінюється новою хвилею фігуративного мистецтва в Європі, про що свідчить Бієнале 1958 року в Венеції і виставка 1961 року в музеї МОМА в Нью-Йорку.

Нагадаємо, що лекції Вікентія Пухарева проходять в галереї «Мистецтво Слобожанщини» в рамках кожної нової виставки. Вже відбулися лекції на тему: «Творче об'єднання «Світ мистецтва» та «Минуле і сьогодення художньої школи Харкова». Наступна лекція пройде в рамках виставки живопису В'ячеслава Панова «Міський пейзаж».