foto


foto 61002, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська 62 foto +380 (57) 700-26-62  foto [email protected] foto www.cultura.kh.ua


Рейтинг статті:
( 3 шт. )

Вікентій Пухарев: Вплив венеціанської ведути можна побачити і в російському пейзажі

П'ятниця, 23 серпня 2013 р. Коментарів: 0

kanalettoМистецтвознавче занурення в історію становлення та розвитку ведути (міського пейзажу) та міста, в якому вона активно розвивалася, Венеції, здійснили відвідувачі галереї «Мистецтво Слобожанщини» 20 серпня 2013 року, завдяки мистецтвознавцю і художнику Вікентію Пухареву.

Історія мистецтва з часів Середньовіччя і до наших днів, так чи інакше, перетинається з історією одного з найкрасивіших і незвичайних міст світу - Венецією. Вплив цього міста північної Італії поширювалося по всьому Середземномор'ю. У Середні століття місто було центром Венеціанської республіки, одного з найважливіших держав європейського регіону. Тут був свій складний, для свого часу, політичний устрій, розвинена економіка і чудова культурна традиція, що увібрала в себе східний колорит Візантії й істинно європейську витонченість готики.

Lekciya Veduta3Активне положення Венеції на економічній, культурній, інтелектуальній мапі світу приваблювало сюди зодчих, художників, учених з усього світу. Серед них - Якопо Белліні і його сини, Джованні і Джентіле. Їх прізвище стало знаковою для всього ХV століття і саме кисті цієї сім'ї належать перші в історії ведути.

«Основоположником класичної ведути вважається живописець, рисувальник і гравер Антоніо Каналь, прозваний Каналетто. Його творча біографія починається зі створення театральних декорацій у Венеції. Популярність міста серед іноземців призвела Каналетто до необхідності створення видів Венеції з топографічною точністю. Ці твори користувалися великою популярністю у приїжджих купців, завдяки тонкій передачу найдрібніших деталей і надзвичайному почуттю простору і світла, яким володів їхній творець », - розповідає Вікентій Пухарев.

Lekciya Veduta2Таким чином, ведута по праву вважається ранньою формою міського, архітектурного пейзажу, основною метою якої у сім'ї Белліні була фіксація знакових для історії міста подій, паралельно з цим зображувалися архітектурні споруди й ансамблі, а вже починаючи з робіт Каналетто, основною метою стала фіксація самого міста. Це стало своєрідною альтернативою фотографії, так як в ведутах були відображені архітектурні пам'ятники, які не збереглися і змогли бути реконструйовані саме завдяки художній фіксації перших міських пейзажистів.

«Відмінною рисою ведути є «фотографічна» точність, аж до найдрібніших деталей. Показовим може бути приклад з реконструкцією історичного центру Дрездена, який був практично вщент зруйнований у роки Другої світової війни, і був відновлений, в тому числі, завдяки ведутам, створеним і збереженим з епохи Відродження », - зазначає лектор.

Венеціанські художники часто співпрацювали з іноземцями, багато подорожували і створювали свої твори далеко за межами Венеції. Так, Каналетто працював в Англії, продовжував там писати «венеціанські пейзажі». Цим же прославився учень і племінник Беллотто, що успадкував основні риси стилю дядька і тому не випадково був прозваний Каналетто теж подорожував по Європі: у 1747-1753 роках писав види Дрездена, з 1758 року - Відня і Мюнхена, з 1768-го - Варшави.

dresden-1748Ведута розділилася на два основних напрямки: перший - реалістична або ведутта натуралі і друга - ведута капричо (вільні компіляції та імпровізації художника на тему міського пейзажу). Для зображення першої, іноді для точності «зйомки місцевості» використовувалася камера-обскура (спеціальний пристрій, який дозволяв проектувати місцевість на полотно за принципом лінз фотооб'єктива).

«У російській традиції родоначальником архітектурної ведути був живописець Ф. Я. Алексєєв, в 1774-1777 роках навчався у Венеції у Дж. Моретті і випробував вплив Каналетто. Після повернення він виконував мальовничі види Петербурга і Москви - великі «портрети» свого часу. Його учнями були М. Н. Воробйов, С. Ф. Щедрін. Традиції мистецтва Алексєєва і Воробйова створили з часом оригінальну школу російського пейзажу », - зазначив мистецтвознавець.

Alekceev peizagНагадаємо, що лекції Вікентія Пухарева проходять в галереї «Мистецтво Слобожанщини» в рамках кожної нової виставки. Нагадаємо, що минулого разу слухачі дізналися про абстракцію в мистецтві ХХ століття. Наступна лекція пройде в рамках міжнародного арт-проекту «Вікна».