foto


foto 61002, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська 62 foto +380 (57) 700-26-62  foto info@cultura.kh.ua foto www.cultura.kh.ua


Рейтинг статті:
( 4 шт. )

Нашим митцям важко жити закордоном , але мистецтво вимагає жертв, розповіли автори проекту "Вікна"

Четвер, 29 серпня 2013 р. Коментарів: 0

Зустріч з художникамиТворча зустріч з авторами Міжнародного арт-проекту «Вікна» пройшла 28 серпня 2013 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» центру культури і мистецтва. Колишні однокурсники, які чверть століття тому закінчили Харківське художнє училище, сьогодні відомі у світі митці Євгенія Міро , Євген Сегал, Костянтин Колобов , Дмитро Даніш , Ігор Ільїнський розповіли про свій досвід участі в закордонних проектах, про інтерес до російської культури в світі і про своє відношення до новітніх тенденцій у сучасному мистецтві.

Виставку «Вікна» парижани побачать в 2014 році

«Ідея арт-проекту «Вікна» вперше з'явилася, коли ми зустрілися взимку цього року на харківській фотовиставці Влада Мілявського, який 20 років тому виїхав до Америки, - розповів Костянтин Колобов. - Тоді ми вирішили організувати спільну виставку за участю сімох колишніх однокурсників, щоб показати, що дала нам харківська художня школа, і чого ми досягли зараз, працюючи в різних жанрах і стилях».

Однак у Харкові цей проект лише стартує , далі художники мають намір показати виставку в усіх країнах , в яких вони зараз живуть: в Америці, Швеції, Франції.

«Наступною країною, куди ми повеземо цей проект, буде Франція, де він буде виставлятися в галереї російського мистецтва в Парижі. Директор галереї з великим ентузіазмом поставилася до ідеї проекту. Єдине, раніше 2014 року виставку влаштувати не вийде - у Франції всі культурні заходи плануються на рік вперед» , - розповіла Євгенія Міро, вона зараз громадянка Росії, але живе і працює у Франції.

Всі учасники проекту зізнаються: шлях художника дуже складний, він вимагає самопожертви, і те, що наші земляки виїхали закордон , було продиктовано, в першу чергу, вимогою професійної реалізації .

«Я починав у Харкові, писав дуже багато картин, міських пейзажів. Брав участь у тутешніх виставках, виставлявся в Києві, в Москві, - розповів Дмитро Даніш. - Потім у мене з'явилася можливість більш активно працювати в Америці, і я разом з сім'єю переїхав туди. Тепер ось вже 10 років беру участь в американських виставках, нерідко виставляю картини з пейзажами Харкова».

«Мене найчастіше представляють як російську художницю і дизайнера, - розповіла Євгенія Міро. - Це тому, що я закінчила «Мухінку» в Пітері (Санкт - Петербурзька державна художньо -промислова академія імені А.Л. Штігліца (колишній ЛВХПУ імені В. І. Мухіної - прим.)) і маю російське громадянство. Але я відчуваю відповідальність перед своєю батьківщиною, перед Харковом і Україною, і скрізь у своїй біографії не забуваю згадувати про Харківське художнє училище».

Зустріч з художникамиНаше мистецтво затребуване на Заході, але при оплаті іноземці намагаються економити

Навантаження у художників в Америці і Європі дуже велике, а оплата не така вже й велика, зізналися автори проекту «Вікна».

«Працюючи над кількома проектами відразу, знаходишся в постійному стресовому стані. Тільки любов до своєї роботи змушує рухатися далі. Наприклад, працюючи над одним проектом, я спала по три години на добу, - розповіла Євгенія Міро. - Коли мене вперше запросили співпрацювати з великою брендового компанією «Hermes» , то всі знайомі радили мені, насамперед, з'ясувати умови оплати. Я, звичайно, соромилася про це запитувати. У підсумку ,як виявилося, чим більший бренд компанії, тим менше платять дизайнеру. Наприклад, за дизайн тарілки, яка в магазині коштувала близько 100 євро, мені заплатили 26 центів».

При цьому художникам - емігрантам потрібно витримувати не тільки вантаж соціального життя, а й постійно шукати додаткові можливості заробітку.

«У Європі та Америці до професії художника відносяться зовсім не так , як у нас. Там так: вивчився на художника , взяв участь у двох виставках, не продав жодної роботи - змінив професію, - розповів Євген Сегал. - Ніхто не церемониться, всіх в першу чергу цікавить прибуток».

Художники розповіли, що в Європі і в Америці рідко відрізняють українське мистецтво від російського, хоча інтерес і до того, і до іншого однаково великий.

«Для західних людей немає потреби ділити колишній СРСР на безліч республік, тому вони всю цю пострадянську територію називають Росією, - каже Євген Сегал . - Нещодавно всі українські ЗМІ шуміли про те , що роботи наших художників виставлені на престижному аукціоні Sotheby's у Великобританії. Причому це було представлено так, ніби, нарешті, український арт отримав міжнародне визнання. Насправді, це міф, що російські й українські художники нікому не відомі в Європі та Америці і не продаються там, - розповів Євген Сегал. - Наші роботи постійно продаються, і вже багато років, але це не так відкрито афішується в пресі».

«Великий резонанс у Парижі недавно викликала виставка давнього російського іконопису, в рамках якої виставлялися роботи навіть Андрія Рубльова. У галереї зібралася величезна кількість людей», - розповіла Євгенія Міро.

Зустріч з художникамиКартини Врубеля , Сєрова та Рєпіна - кітч?

Цікаво й те , що ставлення до одних і тих же російських класиків живопису у нас і на заході сильно відрізняється.

«У 30- х роках ХХ століття мистецтвознавець-критик Клемент Грінберг написав знаменитий текст «Авангард і кітч», - розповів Євген Сегал. - Там він обгрунтовує свою позицію, яка полягає в тому, що роботи Пабло Пікассо - це справжнє високе мистецтво, а для ілюстрації «кітчу» як підробленого фальшивого мистецтва він обрав роботи нашого класика реалізму Іллі Рєпіна».

«І зараз на Заході ситуація та ж, - додав Дмитро Даніш. - В Америці роботи Врубеля, Рєпіна та Сєрова на виставках подають під ярликом «fine - art», тобто несерйозне мистецтво, несправжнє мистецтво».

Художники вважають, що така ситуація говорить про серйозні відмінності в культурі та менталітеті. Класики реалістичного живопису, які тут є незаперечними авторитетами, на Заході вважаються кітчевими художниками.

«У Парижі я бачила роботи Пікассо, які Грінберг назвав справжнім мистецтвом, - розповіла Євгенія Міро. - Але вони не справили на мене сильного враження. На мій погляд, картини Пікассо сильно програють у порівнянні з роботами російських авангардистів».

Нагадаємо, що зустріч з художниками-авторами Міжнародного проекту «Вікна» відбулася в рамках виставки «Вікна» , яка проходить у галереї «Мистецтво Слобожанщини» центру культури і мистецтва, і буде там до 28 вересня 2013 року.