foto


foto 61002, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська 62 foto +380 (57) 700-26-62  foto info@cultura.kh.ua foto www.cultura.kh.ua


Рейтинг статті:
( 4 шт. )

Портрет як жанр мистецтва виник ще в епоху палеоліту, вважає мистецтвознавець Олег Коваль

П'ятниця, 25 жовтня 2013 р. Коментарів: 0
Друк

lekciya Koval3З історією становлення та особливостями розвитку портретного жанру в історії культури і мистецтва відвідувачів галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного центру культури і мистецтва познайомив мистецтвознавець і культуролог Олег Володимирович Коваль. Його лекція на тему: «Портрет як жанр образотворчого мистецтва і вид художньої діяльності (з досвіду семіотики, мови та мистецтва)» пройшла 17 жовтня 2013 в рамках виставки жіночого портрета «Золота».

Починаючи з кінця ХIХ століття, з активним розвитком фотографії, а сьогодні з цілим спектром різних медіа, портрет є одним з самих поширених жанрів візуального мистецтва. На перший погляд, проста для розуміння тема в інтерпретації Олега Коваля відкрила нові аспекти для роздумів про процеси становлення і причини трансформації портретности в мистецтві.

lekciya Koval2

«У категоріях традиційної історії мистецтва портрет як жанр відбувся в контексті мистецтва Ренесансу. Однак, портретні форми відомі ще з архаїчних часів. Вже в епоху верхнього палеоліту і неолітичної революції тема людини стає однією з провідних. Але людина тут була об'єктом символізації і міфологічної редукції, в більшості випадків репрезентується в скульптурній формі», - зазначив лектор .

Культура, по суті, є протиставленням природі, виділенням людини себе з тваринного світу. У ранніх формах образотворчого мистецтва, портрет розкривав тему людини як такого в його загальних універсальних властивостях.

Wien NHM Venus von Willendorf

«Хорошим зразком для уявлення портретних форм, характерних для архаїчного періоду, є «Палеолітична Венера» ( узагальнююче поняття для безлічі доісторичних статуеток жінок, що володіють загальними ознаками (багато з них зображуються вагітними), що датуються верхнім палеолітом), яка найкращим чином відображає здатність схопити найголовніше за допомогою усічених форм. Ці форми дають уявлення про витоки портретування. Венера - це жіночий архетип, вмістилище роду. Про реальну відповідність людини з портретом на етапі архаїчного періоду говорити не доводиться, - стверджує Олег Коваль. - Питання подібності було поставлено вже на більш пізніх етапах, і в ньому закладена суперечливість цього жанру, так як виникає інше питання: про встановлення критеріїв подібності, які існують в контексті культури, залежно від етапів її розвитку».

arnolfini van eyckЩе одним важливим аспектом, який виділив Олег Коваль, є зв'язок портретної форми з ритуалом. Так, наприклад, для Стародавнього Єгипту характерно вписування портрету в архітектурні ансамблі культового призначення. У період Середньовіччя портрет стає іконографічним зображенням, а в тих випадках, коли ми можемо спостерігати світських персонажів і сцени з їхнього життя, то в переважній більшості випадків ми маємо справу з релігійними відсилання і контекстами, які прочитуються через знаково-символічну систему образотворчого мистецтва. Об'єкти зображення тут занурені в алегоричне простір, наповнений культурними кодами своєї епохи.

Fayum pushkin ilbelloВажливою характеристикою портрета є його включеність в систему інституційних режимів, це відбувається з початком виділення держав як форми соціального порядку. Олег Коваль виділив у даному контексті фаюмські портрети, де вперше можна визначити погляд об'єкта зображення, але на даному етапі це погляд направлений у вічність, він ще не спрямований на глядача. Діалог з глядачем в процесі споглядання почнеться набагато більш пізніше, а у випадку з жіночим портретом можна назвати ХІХ сторіччя, кінець якого характеризується появою емансипації і поступовим відходом від чіткого поділу на суб'єктно - об'єктні відносини, які відображають становище жінки виключно як об'єкта, а чоловіка як творця і творця. Тут так само важливо відзначити ідею тілесності, яка в повсякденній свідомості часто синонимична з портретністю, але не є тотожною їй насправді.

«Грецьке мистецтво, яке нам здається абсолютно антропоморфним, тобто пов'язаним з людиною і з уявленням про людину як про міру всіх речей. Це мистецтво абсолютно виключає портретність як ідею. Насправді тут існують іконічні образи, які відсилають до ідеї тілесності та її універсальності. Вперше грецьке мистецтво приходить до ідеї впізнаваного портрету в період класики. Мірон (грецький скульптор середини V століття до нашої ери) вперше переводить ідею подібності до вказівки на характерність (робота «Афіна і Марсій»), на те, що є відмінною рисою портретированої моделі», - зазначає Олег Коваль.
AfinaImarsiibacon pope

Портрет як жанр є відображенням свого часу, він еволюціонує спільно з соціально - філософськими змінами. Сьогодні у зв'язку з розмитістю самої категорії мистецтва портретна форма також знаходиться в стані нестабільності, цей процес спостерігався і на більш ранніх етапах, однак свого піку він досяг у контексті сучасної культури.

Матеріали лекції:

Відеозапис лекції «Портрет як жанр образотворчого мистецтва і вид художньої діяльності (з досвіду семіотики , мови та мистецтва)»

 

Презентація лекції Олега Коваля

Увага! З листопада 2013 року в галереї «Мистецтво Слобожанщини» лекції мистецтвознавця Олега Коваля стануть регулярними: вони проходитимуть в рамках кожної нової виставки. Слідкуйте за нашими анонсами.

e-max.it: your social media marketing partner