Про організаційні, технічні та художні особливості театральної фотозйомки розповів директор «Харківського фотоклубу » Борис Близнюк. Його творча зустріч пройшла 13 листопада 2013 в стінах галереї «Мистецтво Слобожанщини» Обласного центру культури і мистецтва.
Борис Близнюк - висококласний харківський фотограф. Не випадково його думка вже другий рік поспіль є одним з вирішальних при підведенні підсумків конкурсу театральної фотографії « 5- та стіна». Зустріч з ним почалася з визначення того, що таке « 5- та стіна» і що з нею відбувається в тому випадку, якщо фотографу вдалося зробити гарний знімок.
«5 – та стіна - це ілюзорний простір, який ми сприймаємо не безпосередньо, як у випадку присутності на концерті або театральній виставі, а вже у вигляді додатково обробленого матеріалу. Це може бути динамічне зображення з монітора телевізора або статична картинка, якщо ми говоримо про фотографії, - зазначив Борис Близнюк. - Якщо фотографу вдалося передати настрій події, яка відбувається на сцені, то так звана 5- та стіна руйнується. Допомогти подолати цю перепону здатний фотограф , який включений в тему, тобто заздалегідь необхідно добути максимум інформації про подію, яку буде відзнято . Картинку робить фотоапарат , але саме фотограф повинен наповнити її емоційністю, сенсом і змістом».
З чого ж починається театральна фотозйомка? Яку техніку краще використовувати в театрах і концертних залах? У що одягнутися і де краще стати? З цими та безліччю інших питань стикаються як досвідчені фотографи, які раніше не працюють у цьому напрямку, так і аматори , які хотіли б зняти для домашнього архіву значну для них подію.
«Необхідно розуміти , що у випадку якщо ви плануєте знімати прем'єру , то ви її не побачите. Ідеальний варіант: прийти перший раз без фотоапарата , а другий раз вже фотографувати , враховуючи всі особливості , які можна для себе відзначити в перший візит . Це стосується залу, його освітлення, можливості переміщення по ньому, особливості постановки і так далі», - підкреслив фотограф.
Борис Близнюк виділив наступні етапи підготовки до театральної або концертної фотозйомки:
1. Пошук інформації про акторів / виконавців, режисера, трупу, постановку - про все , що стосується заходу, який планується знімати. Необхідно бути всебічно проінформованим не тільки для того, щоб найбільш змістовно показати дійство на знімках, але і щоб процес переговорів про дозвіл на зйомку пройшов з позитивним результатом.
2. Отримання акредитації на зйомку. Найчастіше зйомка в театрах, на концертах, у клубах заборонена . Необхідно зустрітися з адміністрацією закладу , заздалегідь підготувавши портфоліо , яке включає в себе не більше 15-20 знімків, максимально яскравих і близьких темі виступу, який планується знімати. Для розташування до себе можна пообіцяти подарувати кілька найбільш вдалих знімків театру , проте пам'ятайте, що в цьому випадку головне - тримати слово.
У разі якщо дозвіл не було отримано, можна спробувати вдачу і знімати без дозволу , але при цьому потрібно бути готовим до того, що в будь-який момент це можуть помітити й вигнати із залу.
Якщо дозвіл отримано, необхідно обговорити з організаторами організаційні моменти: можливість переміщення по залу, користування спалахом (у разі театральної зйомки однозначно спалахом користуватися не можна, оскільки це заважає і акторам , і глядачам).
3. Технічна підготовка апаратури і спорядження. Якщо зйомка проводиться на любительську фотокамеру для домашнього архіву , то головне тут - не забути вимкнути спалах , вогник автофокусу і звук клацання об'єктиву, тобто звести до мінімуму всі відволікаючі моменти. Один з головних законів театральної та концертної фотозйомки - це не заважати акторам, глядачам і колегам. Це ж стосується і професіоналів, але їм необхідна більш грунтовна підготовка.
Якщо ви щасливий володар кількох камер, то виберіть для роботи найбільш зручну для вас, ту, в якій максимально швидко зможете змінити настройки, замінити акумулятор.
Важливим є підготовка додаткового спорядження: запасні карти пам'яті , акумулятори , мініатюрний ліхтарик з локальним світлодіодом для підсвічування камери в разі технічної необхідності, серветка для очищення об'єктива.
Одяг для фотозйомки повинна бути максимально зручна. Борис Близнюк рекомендував обзавестися фотожилетом, в нього можна скласти все необхідне спорядження. Важливо визначити для кожної речі постійне місце в ньому, це дозволить прискорити роботу. У процесі зйомки необхідно швидко реагувати , тому що постійно змінюються світлові умови і руху дійових осіб.
4. Вибір оптимального місця зйомки. Ви можете бути поставлені в ситуацію, коли місце зйомки буде визначено домовленістю з адміністрацією. Якщо є можливість вибору, то оптимальне місце - прохід посередині. Тут можна змінити точку зйомки, схилившись у бік , не заважаючи при цьому іншим глядачам . Якщо є можливість переміщатися по залу, необхідно нею обов'язково скористатися, це велика перевага. Штатив зменшує мобільність, замість нього можна скористатися будь-який інший жорсткої опорою (стіна , спинка стільця).
5 . Залишається ще одне важливе питання: коли фотографувати? Для якості фотографії вдало буде зафіксувати момент завмирання, крім того, часто це моменти емоційного напруження, необхідно вловити емоцію, характер.
«Театральна фотозйомка не обмежується виставою на сцені, можна зробити відмінні кадри в антракті, спробувати зняти за лаштунками домовившись попередньо і проявивши здорове нахабство « фотографа , як і вовка , ноги годують » , - ділиться досвідом Борис Близнюк.
Після того, як зйомка закінчена, настає момент відбору фотографій. Тут важливо, щоб знімки були зроблені в максимальній якості, це дасть більше можливостей для редагування. Грамотна додаткова обробка сприяє розкриттю смислів фотографії , підкреслення її настрій. Це може відображатися в композиційному, тональному, кольоровому доопрацюванні.
«У фотографії повинна бути начинка всередині, а не тільки зовнішні ефекти. Моє побажання для аудиторії - це робити розумні і грамотні твори, а не гнатися за одноденним враженням» , - рекомендує Борис Близнюк.
Нагадаємо, що виставка за підсумками конкурсу театральної фотозйомки «5 - та стіна» експонується в галереї « Мистецтво Слобожанщини» до 30 листопада 2013 року.