Харьковский областной организационно-методический центр культуры и искусства

logo ms ukr

Основні культурно-мистецькі заходи КЗ «Обласний організаційно-методичний центр культури та мистецтва» на  2020 рік
 
Вічне слово Кобзаря
 
ІV Обласний фестиваль малих сценічних форм «Колібрі»
 
XІХ ВІДКРИТОГО ФЕСТИВАЛЮ ТРАДИЦІЙНОЇ НАРОДНОЇ КУЛЬТУРИ „КРОКОВЕЄ КОЛО” для дітей та молоді

Нове у віртуальній галереї

Новая фотогалерея Центра

Найближчі події

Немає подій

Календар подій

Червень 2020
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Всі матеріали на даному сайті призначені виключно для ознайомлення без цілей комерційного використання.
Розробка та супровід сайту: AnisLogo
Передрук публікацій дозволяється тільки при розміщенні прямого посилання на сайт https://www.cultura.kh.ua

Українська моваРусский языкEnglish (UK)

karantin 22.06

A+ R A-
Рейтинг статті:

«Володар кілець» - відображення свого часу або вигадка Толкієна?

e-mail Друк

Dmitry Badaev - VlastelinKolec25 вересня 2014 в галереї «Мистецтво Слобожанщини» обласного центру культури і мистецтва пройшла чергова лекція історика Дмитра Бадаєва, присвячена самому відомому твору Дж. Р. Р. Толкієна «Володар кілець». Лектор розкрив особливості героїв книги, яка справила потужний вплив не тільки на літературу в жанрі фентезі, але і на культуру ХХ століття в цілому.

Перша половина ХХ століття виявилася однією з найбільш драматичних періодів в історії людства. Події світових війн сильно вплинули на формування нових способів висловлювання в мистецтві. Дослідники спадщини Толкієна припускають, що творчість письменника пронизана відсиланнями до реальності, в якій він жив. Очевидна паралель з подіями 30-40-х років, коли весь світ зіткнувся з міццю всепоглинаючого зла. Відповідно, популярна версія про те, що Війна Кільця є алегорією Другої світової війни, а Мордор – Німеччини. При цьому варто відзначити, що сам Толкієн публічно всіляко заперечував алегоричність своїх творів, а можливі інтерпретації відносив тільки до особистого досвіду читачів.

Dmitry Badaev - Tolkien photo«Я повинен дещо додати з приводу безлічі теорій і припущень, які я почув чи прочитав про мотиви і сенс історії. Основним мотивом було бажання оповідача спробувати написати по-справжньому довгу історію, здатну надовго утримувати увагу читачів, розважити їх, принести задоволення або надихнути ... Що стосується різного роду підтексту, вкладеного автором: його немає. Книга не є ні алегоричній, ні злободенною. Багато чого можна додумати, згідно смаків любителів алегорій або посилань на реальну дійсність. Але я відчуваю і завжди відчував щиру неприязнь до алегорії в усіх проявах – з того самого часу, як став достатньо старим і уважним, щоб її помічати»,– писав Дж. Р. Р. Толкієн в передмові до одного з видань« Володаря кілець ».

Dmitry Badaev - Frodo photo«Хоббіт Фродо: один проти Зла»

Фродо – один з головних героїв трилогії Толкієна. Він є позитивним персонажем, але викликає питання у сучасників автора. Фродо виявляється героєм мимоволі, оскільки стає хранителем Кільця Всевладдя у спадок від свого дядечка Більбо. Толкієн порушує епічну однозначність цього героя суперечливим поєднанням героїзму із розсудливістю.

«Автор представляє абсолютне Зло і Добро як об'єкти реальності. Фродо уособлює людину як таку, яка не вибирає своє призначення боротися зі Злом, але на своєму шляху він знаходить знання про Добро і осягає Зло, – говорить Дмитро Бадаєв.– Протягом усієї історії поруч з Фродо присутній відданий йому Сем. Це образ пролетаря, рядових солдатів Першої і Другої світової війни. Сем – це резонер, своєю промовою він висловлює позицію автора, він його рупор».

Фродо і його друзі були оголошені героями і удостоєні великих почестей. Після повернення в Шир Фродо взяв участь у повстанні хоббітів проти захопивших країну розбійників під проводом Сарумана. Після чого він оселився в Бег-Енді і дописав червону Книгу – хроніку Війни Кільця, розпочату Більбо. У фіналі Фродо разом з дядьком Більбо йдуть у Заокраінний Захід, бо «адже хтось повинен загинути, щоб не загинули всі». Мирні дні і класичний для західної культури «happy end» у «Володарі кілець» не наступають.

Dmitry Badaev - Gendalph photo«Гендальф та місія Хранителя»

Гендальф – це архетипічний персонаж мудрого чарівника. Подібних персонажів можна зустріти в різних міфологіях світу, найбільш близькі аналогії зі скандинавським і британським фольклором, фахівцем у яких був Толкієн. В свою чергу, образ Гендальфа вплинув на образи пізніших персонажів в жанрі фентезі. Після гучного успіху «Володаря кілець» наприкінці 1960-х років цей персонаж придбав культовий статус.

Персонаж Гендальфа складний і поліфункціональний. Він взяв на себе відповідальність протистояти силам зла 3-ої епохи. Маги, до яких відноситься Гендальф, сприяли єднанню добрих сил в процесі боротьби з темрявою. Він прагне уникати конфліктів і не виявляє бажання мати владу. Маг приєднався до визвольної боротьби народу Рохана проти орків. Серед його завдань було збереження балансу сил, знищення Кільця Всевладдя і підтримання Миру.

Dmitry Badaev - Vrata Vlastelin Kolets«Колективний герой»

Характерною рисою для літературної творчості Толкієна стало те, що, наприклад, частини рельєфу місцевості (гори, ліси) володіють певною самостійністю, а абстрактні поняття зла, добра і миру також стають чинними героями, а не просто ідеями.

«Образ Кільця – це образ спокуси, який став особливо актуальним в сучасній культурі, де існує безліч видів влади – інформаційна, енергетична, військова і так далі», – відзначає Дмитро Бадаєв.

 

e-max.it: your social media marketing partner