Харьковский областной организационно-методический центр культуры и искусства

logo ms ukr

Основні культурно-мистецькі заходи КЗ «Обласний організаційно-методичний центр культури та мистецтва» на  2019 рік

dovgenkofest

Нове у віртуальній галереї

Новая фотогалерея Центра

Найближчі події

Немає подій

Календар подій

Серпень 2019
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Всі матеріали на даному сайті призначені виключно для ознайомлення без цілей комерційного використання.
Розробка та супровід сайту: AnisLogo
Передрук публікацій дозволяється тільки при розміщенні прямого посилання на сайт https://www.cultura.kh.ua

Українська моваРусский языкEnglish (UK)
A+ R A-
Рейтинг статті:

«Володар кілець» - відображення свого часу або вигадка Толкієна?

e-mail Друк

Dmitry Badaev - VlastelinKolec25 вересня 2014 в галереї «Мистецтво Слобожанщини» обласного центру культури і мистецтва пройшла чергова лекція історика Дмитра Бадаєва, присвячена самому відомому твору Дж. Р. Р. Толкієна «Володар кілець». Лектор розкрив особливості героїв книги, яка справила потужний вплив не тільки на літературу в жанрі фентезі, але і на культуру ХХ століття в цілому.

Перша половина ХХ століття виявилася однією з найбільш драматичних періодів в історії людства. Події світових війн сильно вплинули на формування нових способів висловлювання в мистецтві. Дослідники спадщини Толкієна припускають, що творчість письменника пронизана відсиланнями до реальності, в якій він жив. Очевидна паралель з подіями 30-40-х років, коли весь світ зіткнувся з міццю всепоглинаючого зла. Відповідно, популярна версія про те, що Війна Кільця є алегорією Другої світової війни, а Мордор – Німеччини. При цьому варто відзначити, що сам Толкієн публічно всіляко заперечував алегоричність своїх творів, а можливі інтерпретації відносив тільки до особистого досвіду читачів.

Dmitry Badaev - Tolkien photo«Я повинен дещо додати з приводу безлічі теорій і припущень, які я почув чи прочитав про мотиви і сенс історії. Основним мотивом було бажання оповідача спробувати написати по-справжньому довгу історію, здатну надовго утримувати увагу читачів, розважити їх, принести задоволення або надихнути ... Що стосується різного роду підтексту, вкладеного автором: його немає. Книга не є ні алегоричній, ні злободенною. Багато чого можна додумати, згідно смаків любителів алегорій або посилань на реальну дійсність. Але я відчуваю і завжди відчував щиру неприязнь до алегорії в усіх проявах – з того самого часу, як став достатньо старим і уважним, щоб її помічати»,– писав Дж. Р. Р. Толкієн в передмові до одного з видань« Володаря кілець ».

Dmitry Badaev - Frodo photo«Хоббіт Фродо: один проти Зла»

Фродо – один з головних героїв трилогії Толкієна. Він є позитивним персонажем, але викликає питання у сучасників автора. Фродо виявляється героєм мимоволі, оскільки стає хранителем Кільця Всевладдя у спадок від свого дядечка Більбо. Толкієн порушує епічну однозначність цього героя суперечливим поєднанням героїзму із розсудливістю.

«Автор представляє абсолютне Зло і Добро як об'єкти реальності. Фродо уособлює людину як таку, яка не вибирає своє призначення боротися зі Злом, але на своєму шляху він знаходить знання про Добро і осягає Зло, – говорить Дмитро Бадаєв.– Протягом усієї історії поруч з Фродо присутній відданий йому Сем. Це образ пролетаря, рядових солдатів Першої і Другої світової війни. Сем – це резонер, своєю промовою він висловлює позицію автора, він його рупор».

Фродо і його друзі були оголошені героями і удостоєні великих почестей. Після повернення в Шир Фродо взяв участь у повстанні хоббітів проти захопивших країну розбійників під проводом Сарумана. Після чого він оселився в Бег-Енді і дописав червону Книгу – хроніку Війни Кільця, розпочату Більбо. У фіналі Фродо разом з дядьком Більбо йдуть у Заокраінний Захід, бо «адже хтось повинен загинути, щоб не загинули всі». Мирні дні і класичний для західної культури «happy end» у «Володарі кілець» не наступають.

Dmitry Badaev - Gendalph photo«Гендальф та місія Хранителя»

Гендальф – це архетипічний персонаж мудрого чарівника. Подібних персонажів можна зустріти в різних міфологіях світу, найбільш близькі аналогії зі скандинавським і британським фольклором, фахівцем у яких був Толкієн. В свою чергу, образ Гендальфа вплинув на образи пізніших персонажів в жанрі фентезі. Після гучного успіху «Володаря кілець» наприкінці 1960-х років цей персонаж придбав культовий статус.

Персонаж Гендальфа складний і поліфункціональний. Він взяв на себе відповідальність протистояти силам зла 3-ої епохи. Маги, до яких відноситься Гендальф, сприяли єднанню добрих сил в процесі боротьби з темрявою. Він прагне уникати конфліктів і не виявляє бажання мати владу. Маг приєднався до визвольної боротьби народу Рохана проти орків. Серед його завдань було збереження балансу сил, знищення Кільця Всевладдя і підтримання Миру.

Dmitry Badaev - Vrata Vlastelin Kolets«Колективний герой»

Характерною рисою для літературної творчості Толкієна стало те, що, наприклад, частини рельєфу місцевості (гори, ліси) володіють певною самостійністю, а абстрактні поняття зла, добра і миру також стають чинними героями, а не просто ідеями.

«Образ Кільця – це образ спокуси, який став особливо актуальним в сучасній культурі, де існує безліч видів влади – інформаційна, енергетична, військова і так далі», – відзначає Дмитро Бадаєв.

 

e-max.it: your social media marketing partner