Традиція чоловіччого співу Харківщтни | Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва

Всі матеріали на даному сайті призначені виключно для ознайомлення без цілей комерційного використання.
Розробка та супровід сайту: AnisLogo
Передрук публікацій дозволяється тільки при розміщенні прямого посилання на сайт https://www.cultura.kh.ua

Українська моваEnglish (UK)
A+ R A-
Рейтинг статті:

Традиція чоловіччого співу Харківщтни

photo 5402365334591231507 y copy

За останні десятиліття ми вже повністю звикли, що сільський співочий гурт – це бабусі, жіночки, які співають пісні усіх жанрів.  Але ще 70-100 років у таких гуртах чоловіки не просто підспівували «баси», а й брали на себе заспів чи, навіть, і вивід-верх. Характерна «чоловіча» манера, енергійна, скандована, з широкою тембровою палітрою була важливим елементом різноманіття звучання народної пісні. Певні обставини життя сформували і цілий набір чоловічих жанрів: козацькі, солдатські, чумацькі пісні, хоча і дожили до наших часів у жіночий версії, але все ж звучали по-іншому в чоловічому виконанні. В пісенному архіві ООМЦКМ і на сайті «Цифровий архів фольклору Слобожанщини  та Полтавщини» є доволі багато зразків чоловічого співу. І все ж,  в порівнянні з тим, яке місце  чоловіки займали у виконанні пісень в попередні століття – це крихти.  Записані наприкінці 20 століття автентичні гурти майже не мали чоловіків у складі. Війни і голодомор викосили в першу чергу цю стать. Тому надзвичайно цінними є ті записи, де ми можемо послухати традиційний чоловічий спів. Зокрема, звертаємо вашу увагу на двох таких співаків, записи яких є у фонді – Йосипа Сергійовича Товстокорого та Захара Прокоповича Мартуся. Перший представляє центральну Харківщину (с. Шелудьківка Чугуївського (колишнього Зміївського) району), другий – південну її частину, с. Багату Чернещину Красноградського (колишнього Сахновщинського) району, території, яка є межею етнографічних регіонів Слобожанщини  і Полтавщини. Обидва ці виконавця народилися задовго до другої світової, їхнє дитинство і юність пройшли у цілком традиційному побуті та за відсутності впливу перших проявів маскультури (появі у селі радіо, кіно). Обидва співали із своїми жінками. Це надзвичайно важливий взаємовплив, бо, як це прекрасно чути у записах, вивід і стиль співу їхніх жінок яскраво віддзеркалює харизму чоловічої манери. В сімейних дуетах такий особливий стиль вимагає від жінки використання відповідних виразних прийомів. Звичайно, що в першу чергу цікаво, як співалися «чоловічі» жанри... В козацьких піснях, навіть якщо вони ліричні за змістом, відчувається характерна пружність і акцентована енергія, «рване» дихання, яка асоціюється у слухачів із бравим військовим стилем. Ось перша пісня у виконанні Йосипа Товстокорого. «Та сидів голуб на дубочку» https://folklore.kh.ua/site/track?id=625   Частково «чоловічий» жанр – жартівливі приспівки на Масляну. «Вареники-великомученики» https://folklore.kh.ua/site/track?id=608   А ось абсолютно прекрасний варіант відомої ліричної пісні «Та й нема гірш нікому, як тій сиротині». Ця пісня неодноразово записана в жіночих гуртах, наш «Муравський шлях» виконує варіант з сусіднього із Шелудьківкою селища Лиман, який теж є доволі оригінальною ритмізованою версією. Але чоловічі заспіви Йосипа Сергійовича перетворюють ліричну пісню на дещо особливо енергійне. https://folklore.kh.ua/site/track?id=626   В сеансі запису удвох з дружиною, звісно, усі заспіви він брав на себе. Цілком логічно, що не співаючи весільні пісні, мужики все ж виконували весільні, коли виникав «горілчаний момент», тобто просили випити)). Ось таку пісню (не «формульну» весільну, але прив’язану до весілля жартівливу) співає і Йосип Сергійович. «А  в нашого батька» https://folklore.kh.ua/site/track?id=603   Захар Прокопович Мартусь представник більш старшого покоління. Серед його записів також  багато «чоловічих» жанрів: рекрутських, солдатських, козацьких. Зверніть увагу на надзвичайно гарний варіант протяжної рекрутської «Понад садом, садом». https://folklore.kh.ua/site/track?id=936 В характерному стилі звучить відома козацька «Сьогодні я тута» https://folklore.kh.ua/site/track?id=939   Цікаво, як в дуже протяжній ліричній «Ой котилась зоря з неба» він «витягує» лінію свого голосу, створюючи комфортну опору більш рухливому верху своєї дружини. https://folklore.kh.ua/site/track?id=933   Усі записи Йосипа Товстокорого і Захара Мартуся ви можете послухати, набравши їхні прізвища у фільтрі «виконавці» на нашому сайті. https://folklore.kh.ua/?q%5Brecord_by_ids%5D=130   https://folklore.kh.

folklore.kh.uaТа сидів голуб на дубочку - Пісні з особистого та родинного життя - Текст, аудіо

Запис "Та сидів голуб на дубочку" з експедиціі у с. Шелудьківка, Зміївський район, Харківська обл., Україна, Слобожанщина у 1991р. Виконують ,

8615:19

ua/?q%5Brecord_by_ids%5D=185   Матеріал підготувала провідний методист Галина Лукʼянець #ООМЦКМ #культураХарківщини #культураСлобожанщини #традиційнакультура #деньтрадиційноїкультури #лабораторіядослідженняНКС

folklore.kh.uaТа сидів голуб на дубочку - Пісні з особистого та родинного життя - Текст, аудіо

Запис "Та сидів голуб на дубочку" з експедиціі у с. Шелудьківка, Зміївський район, Харківська обл., Україна, Слобожанщина у 1991р. Виконують ,

9115:19

Сховати крашанки