Харьковский областной организационно-методический центр культуры и искусства

Основні культурно-мистецькі заходи КЗ «Обласний організаційно-методичний центр культури та мистецтва» на  2020 рік
 
Обласний онлайн фестиваль  художнього слова «Чарівний світ Слобожанської казки».
 

New in the Virtual Gallery

Новая фотогалерея Центра

 

Upcoming Events

No events

Calendar of Events

July 2020
M T W T F S S
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

All material on this site is intended solely for review purposes without commercial use. Created by: AnisLogo
Reprint articles permitted only when placing direct links https://www.cultura.kh.ua

Українська моваРусский языкEnglish (UK)
A+ R A-
Article rating:
( 3 Votes )

Народний календар: Свято Маковія та Преображення Господнє

E-mail Print

jpg14 серпня на Слобожанщині, як і по всій Україні, святкували Маковія, за церковним календарем – винесення чесних древ Животворящего Хреста Господнього. Цей празник називали також Першим Спасом, Спасом на воді, Медовим Спасом.

У цей день господині пекли коржі з маком, замішані на воді, адже сьогодні вже починався піст – не годилося вживати молока та іншого скоромного харчу. Називали їх маківчани, маковники. Частували родину також пирогами, бубликами, медовиками. Все це печиво їли з медом та м'ятим маком. В селі Бидило Краснокутського району такі пісні коржі називали шулики, до них готувалося особливе частування – юшка з маком. «Йди шулики кришити!», – гукали малечу до столу.

У Валківському районі пекли круглі макові коржі, з трьома рисочками від центру, і роздавали їх односельчанам «за царство небесне».

І, звісно, йшов люд на Маковія до церкви святити мак, мед, воду, а також квіти – майори, чорнобривці і васильки, з яких робили кропило. Освячена «маковійська квітка» зберігалася увесь рік під образами та слугувала оберегом родини. Так, до неї зверталися, коли хворіла дитина: з васильків робили купіль, з чорнобривців та майорів готували цілющій чай. А освячений разом з квітами полин оберігав садибу від усякої нечисті – його клали в сараях, у коморі, у хаті.

На 19 серпня припадає один з найбільших серед дванадцяти річних празників християнського календарного циклу – Преображення Господнє, або як у народі найчастіше називають – Спас, Великий спас або Яблучний спас.

І хоч на цей час у селянських садках гілки вже ломилися від стиглої садовини, до цього дня не можна було куштувати яблук жінкам, у яких мерли діти. Бо, як говорили жінки в Нововодолазькому районі, якщо з'їм до Спасу яблук, то на тім світі не дадуть моїм дітям яблучка. У цей день у церкві можна було побачити молодиць з повними кошиками яблук. Лише після того, як вони були освячені, дозволялося вживати плоди в їжу. Разом з яблуками несли до служби овочі, фрукти, мед, збіжжя, трави.

Спас уважався своєрідним завершенням літа. «Спас – готуй рукавички про запас», – часто можна було почути в слобожанських селах.

e-max.it: your social media marketing partner